Skidt udvikling i kommerciel læsergruppe

MediaWatch

Flere aviser slås med en mere alvorlig læsernedgang i den yngre avislæsende målgruppe, de 25-44 årige, som annoncemarkedet efterspørger. Få medier nyder en positiv udvikling i det betalte oplag og antallet af læsere, viser Gallups halvårstal, der måler 1 halvår 2007 vs. 1. halvår 2006. Samtlige betalingsaviser har mistet tusindvis af læsere. Selv Danmarks to mest læste aviser, gratisaviserne metroXpress og Urban, har begge mistet ca. 100.000 læsere i første halvår. Urbans læsertal er faldet med 15,4 procent i hele landet, Jyllands-Posten med 15,9 procent, Politiken med 6,9 procent og MetroXpress med 15,6 procent. Det fald er ikke gået upåagtet hen på annoncemarkedet, men bureauerne hæfter sig imidlertid også ved, at læsernedgangen for flere aviser er værre, når man måler på den yngre avislæsende målgruppe, de 25-44 årige, som markedet efterspørger. Målt blandt de 25-44 årige, taber Urban 20 procent over hele landet og 21 procent i Hovedstaden. Jyllands-Posten er faldet med 28 procent blandt de 25-44 årige set på hele landet. Tabet er 41 procent i Århus Amt. Politiken taber 13 procent i hele landet, mens tabet i hovedstaden er 21 procent blandet de 25-44 årige. "Jeg kan konstatere, at Urban, Jyllands-Posten og Politiken har en rigtig skidt udvikling blandt de unge," siger mediachef Torsten Lehrmann, Kunde & Co, til MediaWatch. En lille undtagelse er metroXpress, der "kun" taber 13 procent i hele landet målt blandt de 25-44 årige, mens 15 procent svigter i hovedstadsområdet. "MetroXpress taber altså mindre blandt de unge, end i hele befolkningen," siger Torsten Lehrmann. Nyhedsavisen er til gengæld godt tilfredse med de vigende læsertal i den kommercielle målgruppe. Man imødeser, at annoncemarkedet vil reagere på de nye tal, når der lægges medieplaner for 2008. "Stadig flere annoncører er opmærksomme på, at annonceplanen fra sidste år ikke kan gentages. Samtidig er fokus på kontaktpriser stigende. Vi vil samle de læsere op, som de gamle aviser taber, og det - sammenholdt med lavere kontaktpriser - stiller os stærkt i konkurrencen," forventer direktør Morten Nissen Nielsen til MediaWatch.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også