TV 2 har store forventninger til online-indtægter
TV 2 lider under et vigende tv-reklamemarked, men det rødglødende online-reklamesalg og andre aktiviteter vil kompensere - men først i 2008. I fredags afleverede TV 2 et halvårsregnskab, der med et underkud på 65 millioner kun kan betegnes som utilfredsstillende. "Ja, det er ikke tilfredsstillende, at vi ikke når vore mål," siger koncernsalgs- og marketingdirektør Flemming Rasmussen til MediaWatch. "Vi troede, tv ville vokse med 12 procent i første halvår. Det baserede vi på sidste års udvikling, men det skete ikke, og derfor justerer vi forventningerne," siger han og erkender, at det rammer TV 2 hårdt, når tv-markedet kun vokser med ca. fire procent i første halvår. Det kan mærkes, for TV 2 står for 70 procent af tv-omsætningen i hele landet. Og tv udgør 78 procent af TV 2-koncernens indtægtsgrundlag. Han tror, at TV 2's tv-reklameindtægter trods alt vil øges med seks til otte procent målt på hele 2007, men må også acceptere, at der ikke er så meget, TV 2 som markedsleder kan gøre for at kick-starte tv-reklamemarkedet. På den positive side hæfter Flemming Rasmussen sig til gengæld ved, at de andre indtægtskilder viser potentiale, om end de ikke kan nå at kompensere for problemerne i år. TV 2 Interaktive vil øge omsætningen med 60 procent i 2007, hvor over halvdelen kommer fra et rødglødende online-annoncemarked. TV 2's online indtægter vokser endda hurtigere end markedsvæksten, oplyses det. Den udskældte radiostation tiltrækker 25 procent af radioomsætningen, hvilket slet ikke er så ringe, radioens share taget i betragtning. TV 2s resultat for 1. halvår 2007 var før skat et underskud på 65,4 mio. kr. Til sammenligning var resultatet i 1. halvår 2006 et overskud på 51,6 mio. kr. Det vigende reklamemarked får TV 2 til at nedtone forventningerne til resultatet før skat for hele 2007. Man går ned til et niveau på omkring 100 mio.kr. - mod et forventet resultat på 170-180 mio.kr., som anført i årsrapporten