Svigtende reklamemarked gør ondt på TV 2

MediaWatch

Lav vækst i reklamemarkedet tildeler TV 2 et underskud i første halvår, og TV 2 nedtoner forventninger til året. Resultatet for 1. halvår 2007 er før skat et underskud på 65,4 mio.kr. Til sammenligning var resultatet i 1. halvår 2006 et overskud på 51,6 mio. kr. Resultatet er lavere end forventet, hvilket skyldes en lavere vækst i reklamemarkedet end forudsat. Reklameomsætningen på tv-markedet er steget med 4 procent i 1. halvår, mens TV 2s tv-reklameomsætning er steget med 6 procent. I 2006 steg markedet med 12 procent. Det vigende reklamemarked får TV 2 til at nedtone forventningerne til resultatet før skat for hele 2007. Man går ned til et niveau på omkring 100 mio.kr. - mod et forventet resultat på 170-180 mio.kr., som anført i årsrapporten. TV 2 oplyser, at reklameomsætningen udgør 78 procent af nettoomsætningen. Den kommercielle seerandel for TV 2-kanalerne (ekskl. TV 2 FILM, der er uden reklame) steg fra 62,3 procent i 1. halvår 2006 til 62,9 procent i 1. halvår 2007. TV 2 NEWS gik i luften den 1. december 2006 og har således været i drift i hele første halvår 2007. TV 2 Radio A/S gik i luften den 1. februar 2007 og TV 2 SPORT den 11. april 2007. Lancering af de tre nye aktiviteter belaster 1. halvår 2007 med 79,4 mio.kr. i forhold til 2006, hvilket svarer til forventningerne i forbindelse med Årsrapport 2006.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også