Svigtende reklamemarked gør ondt på TV 2
Lav vækst i reklamemarkedet tildeler TV 2 et underskud i første halvår, og TV 2 nedtoner forventninger til året. Resultatet for 1. halvår 2007 er før skat et underskud på 65,4 mio.kr. Til sammenligning var resultatet i 1. halvår 2006 et overskud på 51,6 mio. kr. Resultatet er lavere end forventet, hvilket skyldes en lavere vækst i reklamemarkedet end forudsat. Reklameomsætningen på tv-markedet er steget med 4 procent i 1. halvår, mens TV 2s tv-reklameomsætning er steget med 6 procent. I 2006 steg markedet med 12 procent. Det vigende reklamemarked får TV 2 til at nedtone forventningerne til resultatet før skat for hele 2007. Man går ned til et niveau på omkring 100 mio.kr. - mod et forventet resultat på 170-180 mio.kr., som anført i årsrapporten. TV 2 oplyser, at reklameomsætningen udgør 78 procent af nettoomsætningen. Den kommercielle seerandel for TV 2-kanalerne (ekskl. TV 2 FILM, der er uden reklame) steg fra 62,3 procent i 1. halvår 2006 til 62,9 procent i 1. halvår 2007. TV 2 NEWS gik i luften den 1. december 2006 og har således været i drift i hele første halvår 2007. TV 2 Radio A/S gik i luften den 1. februar 2007 og TV 2 SPORT den 11. april 2007. Lancering af de tre nye aktiviteter belaster 1. halvår 2007 med 79,4 mio.kr. i forhold til 2006, hvilket svarer til forventningerne i forbindelse med Årsrapport 2006.