Dagblade bruger nettets muligheder

MediaWatch

Danske dagblade er vilde med moderne net-services. De benytter sig i høj grad af de muligheder moderne teknologi tilbyder. Danske dagblade er tidligere blevet kritiseret kraftigt for ikke at være hurtige nok, når det kommer til at benytte internettets muligheder. Men nu er den udvikling ved at vende, viser ny undersøgelse. Medierne er begyndt at bruge nettet i langt højere grad end tidligere. Det er i høj grad de såkaldte RSS-feeds, som er populære. 54 procent af de 37 danske dagblade, som har deltaget i en undersøgelse lavet af eJour, har RSS. En anden feature som bliver benyttet meget, er en muligheden for at lægge video på internettet, at lave medarbejderblogs, muligheden for at kommentere på artikler og stof til mobiltelefoner. Alle muligheder bliver benyttet af cirka halvdelen af de 37 dagblade i undersøgelsen. Til gengæld er det kun fem procent, som benytter sig af pod-casts. Ekstra Bladet, Information, Nordjyske Stiftstidende og Politiken er de medier, som gør mest med de nye muligheder. Helle Nissen Kruuse, som står bag undersøgelsen, mener, at udviklingen først lige er begyndt. "Nu kan man jo altid diskutere, om flasken er halvfuld eller halvtom. Men hvad den mindre aktive halvdel angår, så blev mange svar ledsaget med hilsener om, at moderniseringer er lige om hjørnet, og jeg tror, at søjlernes tal hurtigt bevæger sig opad," siger hun i nyhedsmailen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også