Dagblade forventer nogle valgkampkroner går online

MediaWatch

De danske dagblade ser frem til, at statsministeren trykker på valgknappen, men online truer måske millionindtægterne. Når det sker, vil det nemlig betyde millionindtægter for dagbladenes annonceafdelinger, selv om valgkampen i høj grad kommer til at foregå på nettet. Og et snarligt valg vil være tiltrængt i branchen, hvor både læsertal og oplag generelt har været faldende. "Det er helt sikkert noget, vi kan mærke. Det handler om et fornuftigt millionbeløb fra annoncører, der ellers ikke annoncerer," siger annoncedirektør på Politiken, Henrik Borjesson, til Børsen. Han vurderer, at de store politiske partier typisk vil indrykke tre-fire helsides annoncer om ugen i hvert af de store dagblade. Derfor vil en lang valgkamp være at foretrække for dagbladene. Bladdirektør på Jyllands-Posten Torsten Bjerre Rasmussen vurderer, at JP historisk set har høstet en ekstra omsætning på omkring 4-6 mio. kr. op til et folketingsvalg. Men han er spændt på, om partierne vil vælge de traditionelle medier til valgkampen. "Det bliver spændende at se medievalget - om online for alvor får et gennembrud, og hvor mange der vælger gratisaviserne. Jeg tror ikke, at der er tvivl om, at medievalget bliver bredere, men morgenaviserne vil stadig stå stærkt," siger Torsten Bjerre Rasmussen, der også er direktør på gratisavisen 24timer.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også