Markedet og private vil drive medieudviklingen

MediaWatch

Historien viser os, at det næppe bliver MediaWatch-læserne - de etablerede beslutningstagere - der skaber udviklingens næste kraftspring. Hvis man kan lære noget af de seneste 14 års medieudvikling, så er det, at det ikke er de eksisterende og indlysende aktører, der alene driver udviklingen. Det er nok så meget andre kredse – ofte almindelige brugere – der identificerer behovet og opfinder nye medier og ydelser. De store, stærke eksisterende aktører viser sig for langsomme med for lidt fornemmelse og kontakt til det, brugerne har lyst til og behov for. Når journalist og forfatter Peter Hesseldahl ser tilbage på de 14 år, der er gået, siden han skrev en visionær kronik om digitaliseringen i 1993, er konklusionen, at han meget godt ramte resultaterne af digitaliseringen: Det vil sige udviklingen med strømme af papirløs information, masser mail-kommunikation, kraftige forbindelser til internettet, og telefonen der smelter sammen med tv og pc. Dér hvor han ikke ramte helt rigtigt var den rute, udviklingen tog, og hvem der tog føringen. "Jeg kunne måske nok forudse behovet for en form for søgemaskine, og at muligheden for at downloade stort set ethvert videoklip ville opstå, men at det var tilfældige kvikke yngre initiativtagere, der skabte Google, og at det var folks egne videoer der byggede Youtube, ville jeg aldrig have gættet på. Jeg troede på staten og de store mediekoncerner. Men det er ikke dem, der har været førende for visioner og innovation," siger Peter Hesseldahl til MediaWatch. Læren er, at udviklingen altid vil være langt mere kaotisk, end man tror, og markedet og privatpersoner udenfor det etablerede i høj grad vil være med til at drive værket, også de næste 14 år. "Inspirationen kunne så være, at beslutningstagere i medieverdenen bør alliere sig med unge, med folk fra mange samfundskredse, med de skøre og front-runnerne." Tommelfingerreglen om at man overvurderer på kort sigt og undervurderer på langt sigt holder vand, når Peter Hesseldahl ser tilbage på 1993. Han forudser, at vi igen vil se hønen og ægget problematikken, hvor en teknologi meget længe ligger og venter på, at betingelserne er gunstige, og så pludselig sker det. Vi ventede f.eks. lang tid på en tilstrækkelig udbredelse af internettet. Peter Hesseldahl tror, at medier og forretningsidéer ligger og modnes, og så pludselig falder den sidste afgørende brik på plads; dén forudsætning, der betyder at det eksploderer. Læs klumme om emnet på MediaWatch om få dage.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også