DR1 og DR2s roller ligger fast i 2008

MediaWatch

Rollefordelingen rokkes der ikke ved: DR1 er flagskibet, det brede, folkelige og samlende tv-tilbud. Selv om DR1 ofte udsættes for kritik fra kredse, der vil trække kanalen tilbage til en tid, hvor DR1s primetime afsatte tid til specialprogrammer med en smallere, mere intellektuel indgangsvinkel på musik, film, kunst, bøger, debat, osv., er rollefordelingen på DR tv fortsat klar. DR1 er den brede, samlende tv-kanal, mens DR2 giver plads til specialprogrammerne i primetime. Det er en mindre elite af kulturpersonligheder, der drømmer sig tilbage til et andet mediebillede, samtidig med at den kommercielle sektor næppe vil beklage sig, hvis DR1 slap grebet lidt i primetime. Ulla Pors slår fast over for Mediawatch, at DR1 er til stede på disse stofområder, men det er måden, man gør det på, der er ændret. "Jeg har stor respekt for, at folk savner noget, der var engang. Men i dag berører DR1 kunst, kultur, historie, osv i det daglige programudbud. Ikke med specialprogrammer, men med en mere indirekte dækning. Serien Krøniken er f.eks. vort svar på andre tiders historieprogrammer med feks. Erik Kjersgaard." DR har også lavet historieprogrammer i primetime med serien "Danskernes egen Krønike, og på den måde udbredes historiestoffet til en meget stor del af befolkening, siger hun. "Vi sender også stadig opera i Fælledparken f.eks., og til efteråret har vi en ny vidensskabsquiz, som formidler videnskabsstoffet ud til mange seere." Der er dog ingen tvivl om, at det er DR2, der påtager sig hovedrollen på en række af disse stofområder, ikke mindst på historiestoffet, og det ændrer sig ikke. "Ledelsen for DR1 og DR2 sidder lige ved siden af hinanden, og vi holder øje med fordelingen af programmer, emner, og sikrer, at vi supplerer hinanden og ikke jagter de samme ting," siger Ulla Pors. Ser man på programstrategien for DR1 den kommende tid, noterer Ulla Pors sig, at livsstilgenren fortsat bor på DR1 i 2008. Livsstilsprogrammer er slet ikke brugt eller slidt op. Det er relevante programmer om danskernes liv, det vil sige programmer om boliger, indretning, haver, børn, forbedringer, samvær, osv. "Det er programmer, danskerne elsker, og vi respekterer danskernes dagsorden og vil gerne blive endnu bedre til at afspejle den". Den nye tendens på det internationale tv-marked er, siger Ulla Pors, at programmerne indeholder mere substans, ægthed og virkelige mennesker. Ulla Pors oplyser, at der er nye varianter over livsstilsprogrammer på vej til DR1s primetime, men det er for tidligt at være mere konkret.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også