Der er ikke brug for Per Mikael-klon

MediaWatch

Mediekommentator med stor TV 2 indsigt foreslår, at bestyrelsen udskiftes, og at der ikke udpeges en ny Per Mikael Jensen. Set udefra virker TV 2-bestyrelsen stadig mere rusten og slidt. Dens dømmekraft har været svigtende. Den giver en fornemmelse af, at den ikke helt véd, hvad den i relation til offentligheden har med at gøre. Det skriver mediekommentator Kaj Højvang, tidligere kommunikationschef for TV 2, i sine blog-klumme. TV 2's bestyrelse har bevist, at en bestyrelse ikke bliver professionel, fordi der sidder en række erhvervsledere. Den bør også omfatte personer med andre professionelle kompetencer end de rent erhvervsmæssige. Kaj Højvang nævner som eksempel, at det næppe kan karakteriseres som professionelt, at der i bestyrelsen ikke findes ét eller flere medlemmer med solid, opdateret viden om og erfaring fra den branche, som TV 2 er en del af. Kaj Højvang foreslår derfor brug af repræsentanter, der har en langt dybere indsigt og forståelse for virksomheden TV 2 og for den samfundsmæssige kontekst, den indgår i. For eksempel er det kommet bag på disse professionelle bestyrelser, at statens virksomheder er omgærdet af en meget betydelig og til tider hysterisk interesse fra pressen, offentligheden/samfundsborgerne og ikke mindst politikerne. Flere kiksede forløb har bevist, at det ikke er nok at finde 5-6 dygtige eller højtprofilerede erhvervsledere - slet ikke når de er helt blanke på den branche, som deres virksomhed er en del af, lyder kritikken. Den voldsomme medieinteresse for statens virksomheder - DR og TV 2 i særdeleshed - er et grundvilkår, som de professionelle bestyrelser synes at have svære ved at acceptere. Men både presse, politikere og skatteborgere blander sig, og når man er sat i bestyrelsen for en offentlig virksomhed, kommer man også nemt i vælten, når pressestormen raser. Bestyrelsesformand for TV 2 Niels Boserup har sagt, at bestyrelsen helst ser en "Per Mikael-klon" som den kommende administrerende direktør. Det må forventes, at udtalelsen står for hele bestyrelsens regning. Den udtalelse er et udtryk for, at følingen med TV 2 er ret svag, advarer Kaj Højvang. "Langt de fleste - både inden for og uden for TV 2s organisation - er enige om, at der ikke er brug for flere nye idéer og projekter lige med det første, men at der er hårdt brug for implementering, konsolidering og ro," skriver han. Organisationen vil ikke for tiden være i stand til at absorbere flere nye tiltag. De skibe, som allerede er sat i søen, må vise sødygtighed eller blive lukket ned. De skal følges til dørs, og de skal implementeres. Til det formål har man ikke brug for en "Per Mikael-klon", påpeger den tidligere kommunikationschef. Skulle TV 2 skrue lidt ned for tempoet, er det ikke ensbetydende med, at TV 2 ikke kan fastholde sin nuværende strategi, som blev lagt af den oprindelige direktion og ledergruppe helt tilbage i slutningen af 2005, og som bestyrelsen vedtog i februar 2006. TV 2 bestyrelsen har begået så mange fejl, at det virker usandsynligt, at den kan genoprette politikernes, borgernes og TV 2-medarbejderes tillid til at den fremover vil være i stand til at forvalte sit hverv topprofessionelt og med en mere driftsikker dømmekraft.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også