DR1: Besparelser må ikke ramme share og dækning

MediaWatch

DR1s chefredaktion accepterer risiko for faldende share i kølvandet på besparelser, men vil programmere sig ud af farezonen. DRs bestyrelse skal først i september godkende strategien for DR1 og alle andre DR platforme. Først da har DR1-ledelsen det endelige overblik over, hvorledes DRs spareplan vil påvirke programfladen på DR1. Hvordan besparelsen end influerer på programplanerne, arbejder DR1s chefredaktion med det klare mål ikke at miste share og dækning til efteråret og i 2008 på grund af besparelser. Det er ikke utænkeligt, at det kan ske, men udgangspunktet for DR1 chef Ulla Pors er, at kanalen vil kæmpe for både share og dækning, selv om det er en alvorlig udfordring, når DR1 må aflevere store sportsbegivenheder og ny dansk produceret lørdagsunderholdning. Hun vil ikke overfor MediaWatch sætte tal på, hvilken share DR1 har som målsætning, og hvilket fald der regnes som acceptabelt. "Det er en stor ting for en flow-kanal at miste store sportsbegivenheder, det er begivenheder, der får danskere til at tænde for fjernsynet, selv om de normalt laver noget andet," minder Ulla Pors om, og uddyber: "Omvendt kender vi ikke gennemslagskraften i f.eks. OL og EM-fodbolden. Det afhænger meget af dansk deltagelse og succes. Det er ærgerligt, at vi ikke skal lave egen nyproduceret lørdagsunderholdning, men vi håber, at det ikke rammer vores seerandel. Jeg håber, vi kan programmere os ud af det med indkøbte programmer," siger hun. DR1 lancerer f.eks. meget snart en ny britisk lørdagsserie i 13 afsnit, der er en ny udgave af Robin Hood-sagaen. Ulla Pors glæder sig over, at DR er lige så offensiv på dansk drama, som det har været strategien i de senere år, og over en mere generel trend på tv-markedet til, at der trænger mere substans og indhold ind i tv-underholdningsprogrammerne. "Det passer os rigtig godt på DR1." Læs programplanerne for DR1 og DR2: http://www.dr.dk/Presse-info/Efteraar07/index.htm

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også