Reklamebureauerne har det lidt bedre

MediaWatch

Et ændret mediebillede og nye medieplatforme stiller krav til reklamebureauerne, der skal tilpasse sig og udforske nye forretningsområder. DRRB Branchestatistik for 2006 viser, at den positive udvikling for branchen fortsætter. Der er dog stadig masser af udfordringer at tage fat på. I 2005 steg bruttoavancen med 4 procent og resultatet af den primære drift i forhold til bruttoavancen udviklede sig positivt til gennemsnitlig 8 procent i 2005 mod 4 procent i 2004. I 2006 steg bruttoavancen med yderligere én procent, og resultatet af den primære drift i forhold til bureauindtægten har også udviklet sig i en positiv retning til gennemsnitlig 11 procent i 2006 mod 8 procent i 2005. DRRB vurderer, at resultaterne for 2006 samlet set viser, at bureauerne udvikler sig i den rigtige retning. Men det er stadig ikke godt nok. Branchen står overfor store udfordringer i fremtiden. "Det ændrede mediebillede og de nye medieplatforme stiller store krav. Vi skal være bedre til at tilpasse os og udforske nye forretningsområder, hvor vi kan øge vores indtjening. Vi skal samtidig være bedre til at sætte fokus på de resultater, vi skaber for virksomhederne, så vores arbejde bliver betragtet som den investering, det er. Hos DRRB er vi opmærksomme på udfordringerne og arbejder kontinuerligt med nye tiltag for at ruste branchen til fremtiden," siger Jette Nejstgaard, der er formand for DRRB. Bruttoavancen per medarbejder i branchen er steget med 4,3 procent fra 2005 til 2006 mod en stigning på 2,4 procent fra 2004 til 2005. Samtidig er branchen begyndt at ansætte igen. "Vi har rationaliseret helt ind til benet - det er simpelthen ikke muligt at skære mere, så nu skal der nye veje til. Det ved branchen godt. Vi er vores ansvar bevidst og ved, at kunderne vil have andet og mere end de traditionelle kerneydelser. Derfor bliver kundernes krav imødegået gennem ansættelse af medarbejdere med de nye kompetencer, de ændrede markedsvilkår kræver", siger Jette Nejstgaard.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien