Politiken fastholder strategi trods vigende oplag

MediaWatch

Oplagstallet rasler ned for Politiken, der sidste år lancerede en strategi med færre nyheder til fordel for mere dybde, indblik og holdning. I årets første seks måneder af 2007 er avisens oplag faldet med næsten 8,7 pct. Til sammenligning faldt Jyllands-Postens oplag med næsten fem pct., mens Berlingskes er steget med 0,6 pct., viser tal fra Dansk Oplagskontrol. Over for Berlingske forklarer Politikens chefredaktør Tøger Seidenfaden oplagsfaldet med fremkomsten af hjemmedistribuerede gratisaviser. Han peger desuden på, at oplagstallene holder det forventede niveau. Samtidig gør han opmærksom på, at den nye strategi har været en succes målt på de seneste to læserundersøgelser. Her er andelen af læsere, der mener, at avisen er blevet bedre efter ændringen fordoblet til over 40 procent. Alligevel skal den trykte udgave henover efteråret til at satse lidt mere på nyheder igen. "Nogle læsere har måske oplevet, at papiravisen er mindre nyhedsstærk, så en af de kommende justeringer er at sørge for, at nyhedsdrivet i højere grad kommer til at sætte spor i avisen," siger han. Heller ikke hos mediebureauet Carat mener medieanalytiker Malene Birbæk, at projekt 'Ny Politiken' kan forklare oplagsfaldet. "Man skal kigge på, hvad læserne selv siger, hvis man skal vurdere, om det har været en succes eller fiasko. Det er ikke nødvendigvis en omlægning af avisen, der får folk til at flygte," siger hun. På internettet står Politiken dog stadig stærkt. I juni måned havde Politiken.dk 671.000 brugere, jp.dk havde 473.000 brugere og Berlingske 402.000 brugere.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også