Gratisaviser smadrer reklamemarkedet
Danskernes irritation over husstandsomdelte gratisaviser har ifølge Post Danmark fået mange danskere til helt at fravælge reklamer. Hver fjerde postkasse i Københavns-området, 23,8 procent, prydes således nu af et 'Reklamer – Nej tak'-skilt. Det er en stigning på seks procentpoint siden nytår. I resten af landet sidder klistermærket kun på 16,5 procent af postkasserne. Post Danmark mener, at stigningen i antallet af de røde klistermærker skyldes de mange husstandsomdelte gratisaviser, der det seneste års tid har givet mange trappeture til papir-genbrugscontaineren. Det skriver Børsen. Det store antal nej-tak-skilte får nu landets mange butikker til at overveje andre distributionskanaler end tilbudsaviserne. Især elektronisk distribution er på vej frem. Hos netsiden Minreklame.dk kan brugere søge i aktuelle reklamer og oprette alarmer, så de får informationer om de tilbud, som de ønsker. Siden har 205.000 registrerede brugere, og har det seneste år fået 50 procent flere besøgende.