Kvinder har ikke tid til avislæsning

MediaWatch

Endnu en gang er det slået fast, at kvinder bruger mindre tid på avislæsning i det daglige end mænd gør. En ny undersøgelse fra mediebureauet Initiative Universal media viser, at mænd bruger 20 pct. mere tid på avislæsning i hverdagen, end kvinder gør. Den forskel koster dagbladsbranchen en hel del på annonceindtægter, hvorfor kampen om kvinderne også er højt på dagsordenen. Problemet er bare, at kvinder generelt har mindre tid til at læse avis end mænd, siger Pernille Tranberg, chefredaktør for Tæk og medstifter af kvindenetværket K2 til Jyllands-Posten. Dog synes gratisaviserne at appellere til unge travle kvinder. Formatet og de hurtigt læste artikler synes at kunne passe ind i en travl hverdag med karriere, børn, sport, veninder og mand. En tendens som Nyhedsavisen også mærker. Avisen har bedre fat i kvinderne, end for eksempel Jyllands-Posten og Berlingske Tidende. Nyhedsavisen og Politiken har ca. 50 procent kvindelige læsere. Politikens chefredaktør Stig Ørskov, siger, at målinger viser, at Politikens prioritering af kultur- og debatstof rammer kvinderne god. Dog er kvinderne stadig svære at ramme på nettet, hvor de mandlige surfere er klart i overtal. Eksempelvis har Jyllands-Postens hjemmeside 63 pct. mandlige brugere.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår