De sociale kvaliteter er tvs bolværk

MediaWatch

TV 2 forventer ikke, at stigende internetforbrug vil gå hårdt ud over tv-mediet, som det antydes i ny analyse. En undersøgelse, foretaget af Analyse Danmark blandt 2.300 danskere, viser, at næste år forventer 12,6 procent af den danske befolkning at skrue ned for tv-seningen. Samtidig venter 28,7 procent at skrue op for brugen af internettet. Claus T. Hansen, der er adm. direktør for reklamebureauet Cubizz Communication, mener i Berlingske Business, at det er en katastrofe for de virksomheder, som bruger tv som primær kommunikations-kanal. Virksomhederne har ikke fulgt med, siger han og henviser til, at omkring 50 procent af al reklameforbrug ligger på tv, mens internettet kun udgør seks procent. I TV 2s analyseafdeling tager man, ikke overraskende, afslappet på prognoser, der er baseret på analyser af, hvad folk siger de vil gøre næste år. Analyse- og mediedirektør Majbritt Krogh peger overfor Mediawatch på to forhold, som i nogen grad afdramatiserer analyseresultaterne. Det første er, at der er stor forskel på at spørge til danskernes holdning til fremtidigt medieforbrug i forhold til deres reelle adfærd. Danskerne spiser f.eks. sundere og køber flere økologiske æg, når de spørges, end hvad der er den reelle adfærd, minder hun om. "Det kan skyldes, at vi ofte har forventninger til, hvad vi bør mene om bestemte emner, og at der derfor er forskel på holdning og adfærd," siger hun. Dernæst henviser hun til TV 2s egne analyser, der viser at tv-mediet stadig opfylder et behov, som selv de nye og voksende medier ikke kan dække. Tv er det mest engagerende medie, for tv fungerer som en katalysator for samvær. "Vi ser tv sammen. Tv skaber fælles referencer, og er ofte udgangspunkt for samvær og diskussioner mellem familie, kollegaer, venner osv. Seerne kan identificere sig med hvad de ser. De kender og forstår tv - de er trygge ved tv. Samtidig kan tv i høj grad dække behovet for underholdning og information." Når det er sagt, er TV 2 opmærksomme på, at det samlede mediebillede er under forandring. "Der er en tendens til at folk i højere grad bliver storforbrugere af medier. Vi ser at internetforbruget stiger, samtidig med at tv forbruget stadig ligger på et højt niveau. Der er ingen tvivl om, at mediebilledet bevæger sig derhen, hvor det altafgørende bliver at levere det rigtige indhold - uanset om patformen er tv, internettet eller andre digitale medier,"siger TV 2s mediedirektør. På Mediabroker spås der ikke om katastrofer for tvs store annoncører. Direktør Peter Ottesen er ikke i tvivl om, at tvs traditionelle rolle som stort massemedie er under forandring, som analysens resultater antyder. Det indhold, som tv sender, vil i stor udstrækning bevæge sig over på en anden digital platform, fx. online, mobil, iPod osv. Det er formentlig kun et katastrofalt problem, hvis tv-selskaber undlader at stille sit indhold til rådighed på de nye platforme. Men en udfordring er det. "Det er en udfordring for den traditionelle forretningsmodel på tv, og det er også derfor, at vi ser TV2 og DR prioriterer de digitale muligheder højt. Der er heller ikke mange, der regner med at tv annoncering i traditionel forstand vil stige," siger han og henviser til, at digitale medier i dag er den hurtigst voksende mediegruppe, og at internet spend voksede sidste år med 146 procent blandt DRRB bureauerne.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også