DAF: Annoncører vil ikke betale mislykket vækst

MediaWatch

Dansk Annoncørforening ser frem til årsaftaleforhandlinger i efteråret, og gør sig sine tanker, specielt om TV 2-koncernen og dagbladene. DAFs direktør Otto B. Christiansen udtrykker for første gang bekymring for TV 2s ekspansion, og hvorledes den kan påvirke de muligheder og priser, som annoncørerne tilbydes. Foreningen repræsenterer cirka 80 af de største annoncører. DAF frygter, at salgsrygter kan dukke op igen i 2008 og lægge pres på TV 2. "Dernæst frygter jeg, at alle de nye TV 2-initiativer fortsat skal finansieres primært ved salg af reklametid på hovedkanalen. Vore medlemmer kan være bekymret for, at de i 2008 skal betale for alle de nye medielanceringer og aktiviteter, som TV 2 har søsat de seneste år, hvis aktiviteterne ikke bidrager endnu. Kravet bliver kraftige prisstigninger på reklametid," siger Otto B. Christiansen. Han henviser blandt andet til et omkostningstungt projekt som TV 2 Radio, der muligvis bidrager mindre end forventet til koncernens omsætning. Otto B. Christiansen skynder sig at tilføje, at han ikke er i tvivl om, at TV 2-direktør Per Mikael Jensen er hurtig på aftrækkeren til at lukke de aktiviteter, der bremser en sund økonomi for koncernen. Generelt er Dansk Annoncørforening dog fortrøstningsfuld omkring tv-mediets evne til at levere varen til medlemmerne. Det gælder ikke helt for dagbladene. "Annoncørerne er stadig glade for aviser som mediegruppe, for der er meget aviser kan, som f.eks. tv ikke kan. Men det er ikke tidssvarende, at vi nu arbejder med tre forskellige sæt tal for dagblade, der ofte er seks måneder gamle og med urealistisk mange læsere pr. eksemplar," siger han og peger på, at tv-data, internetmålinger, og snart Portable People Meters for radio, udstiller avisernes manglende produktudvikling af deres analysedata. Dagbladene har hidtil ikke villet involvere annoncørerne, som de skal sælge deres annoncer til, i en diskussion om læsertal, og det undrer DAF. "Op til efterårets indkøb af dagbladsannoncer, der altså sker på basis af gamle data, vil jeg signalere til hele dagbladsmarkedet, at deres data bør nærme sig de andre medier. Det må være muligt at arbejde med mere aktuelle tal på månedsbasis. Jeg foreslår, der etableres et avis-meter," siger DAFs direktør.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også