Succes for mobilt tv synes fjern

MediaWatch

Udviklingen af mobilt tv i Danmark er på slingrekurs, og det er svært at tro på succes for mobilt tv via DVB-H i overskuelig fremtid. Der er to forhindringer. Først og fremmest skal den kommende private gatekeeper drive DTT sendenettet, hvor de mobile kanaler skal sendes på, og konsortiet skal afgøre, om der overhovedet er økonomisk ræson i at afsætte plads i sendenettet til mobilt tv. Det kan man tvivle på, for gatekeeper skal ud og sælge sine programpakker i konkurrence med 30-40 tv-kanaler på kabel-tv, antenneforeninger, parabol, bredbånd. "Det er svært at få øje på et incitament for gatekeeper til at allokere seks mobile kanaler i et mux, på bekostning af fire almindelig tv-kanaler. Gatekeeper får brug for alle de attraktive traditionelle tv-kanaler, der kan udbydes i pakken, for at forretningsplanen hænger sammen," siger tele- og medieanalytiker John Strand til MediaWatch. Dernæst er der problematikken om standarder. Kulturministeren og Telestyrelsen har valgt, at Danmark skal satse på en koreansk standard, DMB. EU's 27 lande har netop valgt standarden DVB-H, og det ventes derfor, at langt de fleste telefoner fra producenter som f.eks Nokia bliver produceret til den standard. "Situationen er mildt sagt grotesk. DMB duer ikke, hvis ikke telefonerne på markedet kan modtage det, der udsendes," siger John Strand, der mener at danske politikere og embedsmænd tilsyneladende ikke har styr på, hvad de foretager sig. Ikke desto mindre er Viasat/MTG ikke helt uinteresseret i mobilt tv. Det kunne jo hænde, at selskabet bliver involveret i gatekeeper-rollen. Der er dog intet der tyder på, at MTG er begyndt at engagere sig i filantropisk virksomhed. MTG og TDC er gået sammen i et tremåneders forsøg i HT-området for at undersøge, om der overhovedet er interesse hos seerne i et væsentligt forbrug af mobilt tv, og hvilke programmer der eventuelt tiltrækker sening. Jette Jørgensen, direktør for New Media i Viasat/MTG, siger: "Når det gælder den standard, Danmark skal vælge, er det vigtigt at tage udgangspunkt i forbrugeren. Hvis Danmark følger EU, vil priserne og udbuddet af telefoner være langt mere fordelagtig. Vælger Danmark i stedet et sololøb, bliver forbrugeren et gidsel, og vi låser os i forhold til en fremtidig udvikling. Det er svært at forestille sig mobilt tv på tværs af grænserne, hvis vi ikke følger resten af EU," siger hun til MediaWatch, og opfordrer til, at der fra politisk hold gøres overvejelser om både rammer og indhold. "Det skal være kommercielt attraktivt for gatekeeperen, og så skal det sikres, at de mest populære kanaler bliver udbudt. Ellers er det jo ikke meget værd for forbrugerne."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også