Gallups seneste pressemeddelelse afslører Kanal 4s nedtur, men vidner ellers om sommertid med lave seertal og stabilitet. Sammenligner man sidste uges seertal med uge 28 i 2006, falder det mest i øjnene, at Kanal 4 har haft en kraftig tilbagegang. Kanal 4 ligger i index 31 i forhold til sidste år. Det har således kostet kanalen meget dyrt, at den skiftede til ren satellitdistribution, både hvad angår share og evnen til at generere dækning, konstaterer Mediabroker. "Fra et kommercielt synspunkt, er det ærgerligt, at en så målgruppespecifik kanal som Kanal 4 ikke har bidt sig fast, så vi håber den kommer tilbage. Kigger man uge for uge, er kanalen på vej op igen, men der er stadig lang vej op til deres 2006 sening," siger TV Research Director Mikkel Christian Larsen fra Mediabroker til MediaWatch. De kanaler, der har vundet sening i forhold sidste år, er mindre brands som DR2 og TV 2s Film og Charlie. TV2, DR og TV3 er næsten på identisk niveau som sidste år. Derudover hæfter Mikkel Christian Larsen sig ved, at Touren går godt for TV 2; også før Michael Rasmussens sejr i søndags, og på trods af dårlig omtale. "Der en ca. 20 procent fremgang på Touren, men mon ikke, det er det dårlige vejr, der sikrer mange 'sofa-timer'. Det har i øvrigt også smittet af på vejrudsigterne på DR og TV 2, som også har meget høje seertal, og nu sendes i sjove forlængede udgaver," siger han. Der kommer først nyt liv i tv-markedet i ugerne 35-36, når stationerne lancerer deres efterårspakker. Læs nye tv-tal her: www2.tns-gallup.dk/nyhedscenter/statistik/tv-meter-seertal.aspx