Danskerne forventer gratis nyheder

MediaWatch

Fire af landets fem mest læste dagblade er nu gratisaviser. Det er skelsættende, vurderer en mediedirektør. 24 Timer er med 522.000 læsere i juni kun 3000 fra Danmarks mest læste avis – den ligeledes gratis metroXpress. Og Nyhedsavisen overgår med 437.000 læsere ikke bare Berlingske Tidende men også Politiken. På fjerdepladsen kommer Urban, og dermed koster fire de fem mest læste dagblade ikke danskerne en krone, og det er skelsættende, vurderer mediedirektør i Kunde & Co., Torsten Lehrmann: "Det taler sit tydelige sprog. Tendensen viser, at vores samfund nu forventer at få informationer gratis. Der vil selvfølgelig være plads til forskellige betalingsaviser fremover, men læserne siver," siger han til Børsen. Bortset fra Berlingske Tidende, der har øget sit oplag med 7.000 fra maj til juni, er alle de betalende landsdækkende aviser gået tilbage den seneste måned.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også