Nyhedsavisen: Vi er ikke lukningstruede

MediaWatch

Hvis ikke antallet af læsere pr. eksemplar stiger, bliver efteråret sidste åndedræt før døden for de nye gratisaviser, forudser 24timer. 24timers chefredaktør Poul Madsen siger, at betalingsavisernes læsertal vil fortsætte kursen nedad, men at det ikke vil gavne gratisaviserne med flere læsere, hvis ikke de formår at skabe en bæredygtig økonomi. "Antallet af læsere pr. eksemplar skal ganske enkelt op. Hvis det ikke sker, vil efteråret blive sidste åndedræt før døden," siger Poul Madsen ifølge nyhedsbrevet Dansk Presse nr. 26, der udkom i fredags. På den islandsk-ejede gratisavis Nyhedsavisen føler man sig ikke lukningstruede. "Jeg er enig med Poul Madsen i, at de gamle betalingsaviser nok skal fortsætte med at falde, som vi har set det konsekvent i de seneste 9 måneder. Men når Poul Madsen udtaler, at gratisaviserne er lukningstruede, så må han tale på vegne af sin egen avis, 24timer," siger adm. direktør på Nyhedsavisen, Morten Nissen-Nielsen til Mediawatch. Han understreger, at lukning af Nyhedsavisen ikke er et scenario, der kalkuleres med. "Vi beskæftiger os slet ikke med de dystre scenarier, som Poul Madsen kommer med. Vores læsertal vokser, og vi koncentrerer os om at fortsætte den udvikling," siger han. Poul Madsens udmelding om gratisavisernes mulige død kommer samtidig med, at 24timer har delt foldere ud til husstande i København og på Frederiksberg, der forklarer, at avisen er blevet bragt til deres dør for sidste gang. Fremover vil færre aviser blive bragt den dyre vej frem til folks postkasser - i stedet vil der ligge flere eksemplarer af 24timer på S-togs stationer og andre centrale trafikknudepunkter. På Nyhedsavisen har man ikke tænkt sig at følge 24timers eksempel. "24timers tilbagetrækning er en skam for 24timer, men det får ikke Nyhedsavisen til at ændre planer. Vi vil fortsat vokse, og vi tror fuldt ud på husstandsomdelingerne," siger Morten Nissen Nielsen, der understreger, at Nyhedsavisens reelle konkurrenter er de store morgenaviser som Berlingske Tidende og Jyllands-Posten og ikke de andre gratisaviser.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også