Lønsmann lufter planer for digital public service

MediaWatch

Der er ros til de vidtrækkende danske digitale medievisioner, skriver mediesite efter konference. På den digitale radiokonference i Geneve, hvor European Broadcasting Union inviterede til en diskussion af digitalradio i fremtiden, var det især DRs Leif Lønsmann, der markerede sig, skriver mediesitet NA24 i en kommentar. Leif Lønsmann sagde, at radio bør produktudvikles for at fortsat være et kerne public service tilbud i fremtiden. Det blev bemærket, at den danske radiochef talte for fornyelse; tilsyneladende modsat mange andre på konferencen, herunder Lønmanns norske kollega. Leif Lønsmann foreslog blandt andet, at kombinere sociale universer som Facebook og MySpace med programtilbud på traditionel broadcasting. Leif Lønsmann ønsker, at radio skal udvikle sig i tre retninger på én gang: 1) Som et massemedium med højkvalitetsindhold, med fuld uafhængighed fra kommercielle interesser. 2) Som et gruppemedium, der kobler sig til internettet, med en lang hale af specielle nicheprodukter, som kan tilfredsstille enhver interessegruppe. 3) Som et personligt medium, med personaliserede tjenester, som tillader lytteren at bidrage, browse, søge, vælge og lave sin egen radio efter on-demand princippet. Dette bør ske i tilknytning til håndholdt medieudstyr, som f.eks. mobiltelefonen. For at denne ambitiøse medieudvikling kan blive mulig, er det nødvendigt med et tæt samarbejde med hardware leverandører, ikke kun dem der producerer radioapparater, men med producenter af alle slags apparater, som kan bærer lyd, inklusive mobiltelefon, tv-apparat, etc. Det vil også være afgørende at alliere sig med rettighedshavere, hvor musikbranchen er vigtigste område. Leif Lønsmann konkluderede, at public service broadcasting skal sikre sig fuld adgang til alle digitale markedspladser og optræde dér som den uafhængige modvægt til de kommercielle udbydere.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også