TV 2 kan sælge radioen hvis den belaster koncernen

MediaWatch

Hvis TV 2-ledelsen mister troen på TV 2 Radios økonomiske potentiale, kan de blot sælge radioselskabet med sendetilladelsen i. TV 2-ledelsen har hele tiden fastslået, at TV 2 Radio skal bidrage til forretningen TV 2. TV 2 Radio skal være selvbærende, ellers lukker den, lyder budskabet fra Anders Kronborg. Han gør klart, at der skal være break-even i 2009, og at hele projektet skal være i nul i 2011. Kronborgs advarsler i pressen bliver vurderet forskelligt i mediemarkedet. Nogle opfatter det som spin – andre som et alvorligt signal til ledelsen på radioen. Det skarpe signal skyldes formentlig, at TV 2 Radio skal levere en kommerciel share i fjerde kvartal på 35 procent, for at forretningsplanen hænger sammen. Men den share ligger i dag og vipper på cirka halvdelen. "Selv om den ikke har sendt så længe, er det klart, at TV 2 Radio ikke går som forventet. Kronborgs trusler om lukning er vel snarere en advarsel til de, som kører radioen i øjeblikket," siger medieforsker Ole Prehn, Aalborg Universitet, der formoder at TV2 har interne målsætninger for udviklingen af radioens lytterandele og reklameindtægter; ud over hvad Anders Kronborg siger til pressen. Hvis TV 2 i 2009 erfarer, at de økonomiske mål langt fra holder, og vil lukke radioen, kan man tilbagelevere sin tilladelse. Men man er forpligtet til at betale den resterende del af tilladelsesprisen. Mediesekretariatet henviser overfor MediaWatch til, at TV 2 har en anden mulighed. Skulle det ske, at TV 2 om et par år når den erkendelse, at forretningsplanen ikke holder, kan man videresælge sendetilladelsen. Det forsøgte Sky Radio også i 2005, men uden held. Men der kom prospektet også med en koncessionsafgift på 54 millioner – ikke de nuværende 23 millioner. TV 2 kan udmærket sælge sendetilladelsen, eller frasælge det selskab - TV 2 Radio A/S - der er indehaver af tilladelsen, eller eventuelt dele af selskabet. Hvis projektet belaster TV 2s performance, kunne man f.eks. dele radioselskabet med en anden medieaktør. Mest oplagt er MTG, som man i forvejen har en god dialog med med. Den mulighed står åben, blot man orienterer Radio og tv-nævnet inden. Mediesekretariatet har ikke yderligere kommentarer til problematikken. Det har kulturministeren eller Radio- og tv-nævnets formand Christian Scherfig heller ikke.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også