Status på tv-markedet

MediaWatch

Ny medvind til Viasat-gruppen og en fortsat bundsolid position for TV 2-kanalerne, viser status på første halvår 2007. TV 2s kanaler tiltrak i 1. halvår 2007 41,1 procent af danskernes tv-sening, målt i 3+ år, og det var 1,7 procentpoint mere end i 1. halvår 2006. Alle TV 2-kanaler er gået frem bortset fra TV 2 Zulu, der er gået 0,3 procentpoint tilbage. TV 2 Sport, der gik i luften den 11. april, har siden premieren stået for 1,3 procent af danskernes tv-sening. Viasat-gruppen har vundet hele 2,2 share point, mens DR mister 1,5 point. Foråret gik dog værst ud over SBS, fordi Kanal 4, som mistede penetration ved årsskiftet, er faldet til omkring 25 procent af den share, kanalen havde for to år siden. Den tilbagegang har ikke kunnet opvejes af fremgang til Kanal 5 og SBS Net. TV 2 mister ikke terræn, men jubler ikke. "Vi havde håbet på lidt større fremgang i april og maj, men det glippede, fordi flere af de nye programsatsninger i foråret, f.eks. Danmarks Bedste Idé, ikke faldt i seernes smag, og Champions League og SAS Liga-fodbold på TV3+ pressede vores kommercielle seerandele," siger TV 2s programplanchef Susan Duelund. Sharetrends 1. halvår 2007, 3+ år Tv-kanal 2006 2007 TV 2 33,7 34,1 TV 2 Zulu 3,0 2,7 TV 2 Charlie 1,9 2,7 TV 2 FILM 0,8 1,1 DR1 28,4 27,1 DR2 4,8 4,6 TV3 4,9 5,1 TV3+ 3,5 3,8 Kanal 4 3,2 1,0 Kanal 5 2,4 2,7 SBS Net - 0,9 Voice TV 0,3 0,3

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også