Danske medier bagud på mediesynergi

MediaWatch

Tv og online-medier har uudnyttet potentiale i udvikling af magasiner, f.eks. i forlængelse af tv-programmer. Godt nok har TV 2 vist vejen med 'Vi med hund'-universet på tv, magasin og online, og Kanal4 har arbejdet med Q Magazine, men det er ikke systematiseret som på andre markeder. Online er ikke altid nok til at skabe stærk loyalitet, især en verden hvor brugerloyalitet er en knaphedsfaktor. Spanien er et land, hvor man er langt fremme med magasiner, der lanceres som del af en multimediel radio og tv-verden, skriver fagbladet De grafiske fag. Medieprofessor Anker Brink Lund, CBS, vurderer, at magasinmarkedet i Danmark generelt vil vokse. Blandt andet som følge af flere mediesynergier. Der er potentiale i dannelsen af medie-communities, vurderer Anker Brink, der noterer sig, at TV 2 hurtigt gik ind i Vi med hund og dermed signalerede, at man tror på printmedier, og tror på at mediesynergi bidrager til at holde på brugere og læsere. Lektor Karen Klitgard Povlsen fra Aarhus Universitet med speciale i magasiner er enig, og hun tror at tv vil knobskyde med temamagasiner i forlængelse af programmer. Hun har samtidig svært ved at forstå, at DR ikke følger samme vej. Karen Klitgard Povlsen peger på, at BBC udgiver 34 magasiner, mens DR stort set ikke er synlig på det område. Hun nævner DRs mange historieprogrammer som godt stof til printmedia, kombineret med online.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også