Bureau: Læsere flygter fra syv største dagblade

MediaWatch

Måske burde de betalte dagblade koncentrere sig mere om, hvor mange betalte aviser, der er plads til - ikke hvor mange gratisaviser. Lukningen af dato har givet 24timer og Nyhedsavisen mere plads til at mase sig yderligere ind på de betalte dagblade, og dermed bidrage til en yderligere accelerering af læservandringen. Spørgsmålet er ikke blot, hvorvidt der er plads til tre eller fire gratisaviser, men i højere grad, hvor mange af de etablerede dagblade, der er plads til på lang sigt. "De seneste officielle halvårslæsertal viser, at udfordringerne i dagbladsmarkedet fortsætter med uformindsket styrke. De syv største dagblade har tabt hen ved 400.000 læsere, sammenholdt med samme periode sidste år," påpeger Trading Director Claes Braagaard, OMD. Dermed konkluderer han, at den negative udvikling fra efteråret 2006 ikke er aftagende, tværtimod. Hårdest ramt er Jyllands Posten, der har tabt 13,9 procent, fulgt af B.T. med et fald i antallet af læsere på 13,4 procent. Berlingske Tidende kan notere den mindste nedgang blandt de etablerede betalingsaviser med et fald på 4,5 procent. Mens de etablerede spillere taber terræn, er 24timer og Nyhedsavisen, rent læsermæssigt, ved at bide sig fast i markedet. 24timer er det fjerde mest læste dagblad, mens Nyhedsavisen indtager en sjette plads, viser den seneste månedsopgørelse fra Aktualitetsindeks Danmark/Gallup. "Dermed har 24timer på knap 10 måneder stabiliseret sig omkring 475.000 daglige læsere, mens Nyhedsavisen er vokset med 131.000 daglige læsere på bare fem måneder, fra 268.000 til 399.000. Den udvikling må betegnes som tilfredsstillende, startvanskelighederne taget i betragtning. Men begge er stadig et stykke fra det bebudede antal daglige læsere," lyder fortolkningen fra OMDs Trading Director. Han erkender, at markedet ikke ved, om den læsermæssige fremgang også kan måles på annonceomsætningen hos 24timer og Nyhedsavisen. "Det er i hvert fald sikkert, at begge dagblade stadig taber mange penge på driften," siger han.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også