P2 bør blive hos DR

MediaWatch

DR mener ikke, at radioudbuddet vinder noget ved at udbyde P2 til private, men replanlægning af FM og DAB-udbud vil gavne mangfoldigheden. Mediekommentator Jesper Sehested Lund foreslår, at P2 overgår til DAB og web distribution, når koncessionen udløber om 1½ år, fordi radioen har få lyttere, men benytter et meget attraktivt landsdækkende FM sendenet. P2s ugentlige dækning er 355.000, svarende til 7,6 procent af befolkningen. Den køber radiodirektør Leif Lønsmann ikke. Han peger på, at P2 stadig er blandt landets ti største FM-kanaler med næsten en halv million lyttere pr. uge, og kanalen tilbyder et indhold som ingen kommercielle broadcastere ville tilbyde danskerne - med klassisk musik, jazz og en række smalle musik- og kulturformater. "Alene P2s klassiske morgenmusik samler flere lyttere end de fleste kommercielle kanaler. Dem ville man forsømme ved en kommercialisering af kanalen. Det samlede radioudbud på FM ville blive smallere og mere mainstream uden et P2 på DRs hænder," siger han. Lønsmann mener generelt, at fremtiden for radioudbuddet tegner lovende. Der er udsigt til en replanlægning af FM-båndet, og set i sammenhæng med det kommende DAB-udbud, vil der blive balance mellem et kulturpolitisk begrundede DR-udbud og et kommercielt bæredygtigt radiomarked.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også