Niche tv-kanaler fastholder teenagernes interesse

MediaWatch

Teenagere svigter mainstream broadcastere til fordel for online, men ikke nødvendigvis tv som medie. Tv-forbruget blandt teenagere er faldet med 20 procent fra 2000-2006. Det er internettets nye muligheder, der trækker tidsforbruget væk fra broadcast. Men ikke alle kanaler er ramt, viser et nøjere kig på en analyse af daglig tv-sening, der er udarbejdet af mediebureauet PHD på basis af Gallups tv-metertal. Viasat-kanalerne er især udsat for de 12-20 åriges nye interesser. TV3-kanalernes daglige sening ligger i index 63 i forhold til 2000. Viasat har samtidig ikke udviklet særlig mange tilbud online, der kan fastholde loyalitet i den helt unge gruppe. MTG New Media understreger dog overfor MediaWatch, at de unge er et vigtigt segment for koncernen, også på nettet. "Da Paradise Hotel blev vist, gav vi programmet sin egen identitet på nettet, med chat, forum, sladder, quiz, mobildownloads og blogging. Og vi oplevede en stor trafik på disse sites på nettet efter programmet sluttede på tv og indtil næste afsnit blev vist, hvor de unge deltog i 'community'et' omkring programmet," påpeger New Media direktør, Jette Jørgensen, til Mediawatch. "Den type online aktiviteter til de unge vil vi også have fremover. Koblingen mellem tv og nettet virker godt, for den giver seerne mulighed for at være forbundet med programmet og andre seere, give meninger til kende og forlænge tv-oplevelsen." TV 2 slipper heller ikke for en påvirkning fra YouTube, MySpace og mange andre spændende online-tilbud. TV 2-kanalerne ligger i index 73; dog eksklusiv Zulu, som PHD bedømmer separat. TV 2 Zulu alene leverer nemlig et index 124 – målt fra 2001. Andre nichekanaler afslører samlet set, at broadcast tv ikke nødvendigvis er afvist af teenagere. Det daglige brug af Discovery Channel er eksploderet fra et lavt forbrug frem til 2006, og kanalen ligger i index 323. Cartoon Network er i 175, mens DR2s kraftige vækst er aftaget, men kanalen bevarer sin position med et index på 103. Mainstream-kanalerne taber til gengæld, som f.eks. DR1, der er i index 79. SBS-kanalerne har mistet 30 procent af teenage-forbruget. Modsat er teenagernes internetforbrug voldsomt forøget på seks år med en vækst på 355 procent.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også