B.T. og Ekstra Bladet går samme vej

MediaWatch

De to formiddagsaviser B.T. og Ekstra Bladet kommer til at ligne hinanden mere og mere. Det er konkurrencen fra gratisaviserne og interne krav til indtjening, der fører aviserne i samme retning. Flere analytikere peger på, at B.T. er gået fra at være en familieorienteret avis, man kunne have liggende på sofabordet, til en avis med fokus på mere aggressive nyheder. "Jeg tror, at B.T. har indset, at flinkeskolelinien ikke holder," siger mediadirektør Torsten Lehmann fra reklamebureauet Kunde & Co. Han siger til Jyllands-Posten, at den pæne linie taber læsere og dermed annonceindtægter. Også Ekstra Bladet, der traditionelt har været klassens frække dreng, har måttet søge nye veje på grund af konkurrence fra gratisaviserne, der har taget ni pct. af de faste abonnementer, de steder, hvor distributionen af gratisaviserne fungerer. Chefredaktør Hans Engell siger til Jyllands-Posten, at det har ført til massiv udvikling af nye medier, hvorfra indtægterne nu tæller et tocifret millionbeløb. Men også journalistikken har fået en indsprøjtning. Konkurrencen har ført til en endnu større satsning på solonyheder. Adjunkt i journalistik ved Roskilde Universitetscenter Ida Schultz siger, at den satsning kan have en slagside, der går ud over journalistikkens kvalitet. De gode dagsordensættende artikler tager nemlig tid at finde, researche og dokumenterer. Og tid er ofte ikke noget, der findes på de konkurrenceramte aviser, mener hun.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også