Bureau: Gi' TV 2 News en chance

MediaWatch

Mediabureau anbefaler, at TV 2 News bedømmes på egne præmisser, men den skal stadig levere sponsorerne de TRPer, der er lovet. TV Director Jakob Olsen på Initiative Universal Media mener, at den presseomtale, som TV 2 News har modtaget i de senere uger, har været ensidig. TV Directoren anbefaler, at man erindrer sig, at TV 2 News er en nyskabelse indenfor dansk tv, som ikke skydes i gang med samme fart, som f.eks. en film-kanal, der henvender sig bredere. TV 2 News har i dag det samme antal seere, som CNN og BBC har i Danmark tilsammen, og det er et rimeligt resultat, når man ser på, hvordan kernemålgruppens seervaner er. Selvfølgelig skal en dansk nyhedskanal være større end tilsvarende udenlandske tilbud, lyder IUMs vurdering "Det er værd at bemærke, at News i højere grad end andre danske kanaler - formentlig - har en noget større seerskare, end tv-metret angiver, fordi kanalen hele dagen vises i mange virksomheder, hvor der ikke leveres tal fra," tilføjer han. TV 2 News er ikke solgt til kanalsponsorerne ud fra en præcis nettodækning. Men sponsorerne er garanteret et antal TRPer over tid, og dem har TV 2 News et problem med. "Det skyldes ikke kanalens indhold eller form, men snarere at TV 2 har været lige lovlig optimistiske med, hvad de kunne opnå med kanalen, og derfor er bagud med levering af TRPer. Så set fra den kant, skal der ske en markant forbedring af partnernes vilkår, når aftalerne skal forhandles på ny, ellers kommer vi nok ikke til at se et langvarigt samarbejde," siger Jakob Olsen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også