David Montgomery: Online er avisens ven

MediaWatch

Signalet fra ejeren af Det Berlingske Officin er fuld fokus på online-udvikling for at bevare den papiravis, han holder så meget af. Overalt i den vestlige verden falder avisernes oplagstal. Det ærgrer Mecoms adm. direktør og bestyrelsesformand, David Montgomery, ligeså meget som mange andre, for han sværger til den trykte avis som medie. Men omvendt gør han sig ingen illusioner om den forandringsproces, som aviser er tvunget ud i. "Jeg skal være den sidste til at benægte, at der er faldende oplag næsten overalt," siger Mecom-direktøren - den øverste ejer af Det Berlingske Officin - der talte ved torsdagens Mediedagen-arrangement. Aviser er i en forandringsproces, der kommer til at strække sig over de næste fem til ti år. Mecom-chefen erkender gerne, at selv han ikke kender alle svar i den proces. Sagen er, at der bliver solgt færre aviser på papir, og at avisen derfor skal sprede dét, der i virkeligheden er avisens kernekompetence ud på andre produkter. Den kernekompetence er redaktion, faglighed og dygtigt indsamling af indhold, fastslog den britiske avismagnat. Der er andre produkter at boltre sig i, men det er især online, der er avisens støtte og redning. "Det er efterhånden gået op for aviserne - endda også journalister - at online er en redningsplanke. Online er avisernes ven, ikke en trussel," understreger han. David Montgomery skitserer strategien, som mediemarkedet i Danmark kan forvente, at Berlingske Tidende, BT og Århus Stiftstidende m.fl. vil forfølge. Den indebærer en accept af online-mediet som løftestang for papiravisen. Mecoms bestyrelsesformand fremhæver dette: Online komplimenterer avisen. Online styrker avisens allerede stærke brand. Online-udgaven af avisen tilbyder mere af det, som folk også gerne vil have - underholdning og interaktion. Online er en cross-promotion platform, der har flere brugere end aviserne, og vil sende folk tilbage til aviserne. "De unge læser online, men de kan vindes over til papir, og de vil lære at værdsætte avisens styrke - dens intimitet, mobilitet og evne til at præsentere os for ting, vi ikke vidste, vi ville vide," siger Montgomery. Dernæst minder David Montgomery sine ansatte i koncernen om et andet aspekt af forandringsprocessen: Nemlig at nedskæringer, tilpasninger og effektiviseringer på aviser aldrig holder op. Det sker, fordi den teknologiske udvikling fremtvinger forandring og tillader, at færre mennesker behøver medvirke til produktion af aviser.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også