Jens Rohde insisterede på en professionalisering

MediaWatch

Kommerciel radio har hverken haft styrke og vilje nok til at få gang i PPM-målinger af lyttertal, men TV 2s entré satte skred i processen. Fra nytår indføres Portable People Meters til måling af landsdækkende radio, efter otte års forhandlinger i radiobranchen ikke havde ført til noget. Det er en samlet radiobranche og TNS Gallup, der netop har underskrevet en kontrakt om at etablere lytterundersøgelserne på en ny måde fra 1. januar 2008 og fem år frem. Allerede kort efter sin tiltræden som adm. direktør for TV 2 Radio tilkendegav Jens Rohde i december på Børsens Medietopmøde, at der skulle indføres daglige elektroniske radiomålinger fra 2008. "Det havde man talt om i branchen i otte år uden at nå en fælles og samlet beslutning, og derfor blev jeg mødt med lovord, men også en hel del overbærende smil, når jeg lovede, at TV 2 Radio ville sætte alt ind på en aftale om et mere præcist og tvoværdigt målesystem. Nu er det en realitet, og det er et kvantespring for radiomediet," siger Jens Rohde. Ændringen betyder, at radiolytningen fra nytår bliver målt i en kombination af elektronisk måling samt en telefonbaseret indsamling, der sikrer lyttertal til de mindre regionale radiostationer. I forbindelse med de nye målinger sætter radiostationerne fra nytår koder på deres signaler, som ikke vil kunne høres af det menneskelige øre. Koderne vil derimod kunne registres af nogle bærbare elektroniske målere - såkaldte PPM'ere - der bliver båret af et panel på 750 mennesker. Eletroniske målinger af lyttertal betyder ofte, at de største radioer taber andele, mens de mindre vinder lidt. Ofte stiger den samlede radiolytning, fordi den faktiske lytning registreres, og ikke hvad folk tror, de gør.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også