Radio får elektroniske lyttermålinger

MediaWatch

Fra nytår vil 750 Portable People Meters levere daglige og mere stabile lyttertal. Det gavner annoncemarkedet og mediet. I dag måles radiolytningen kun en gang om måneden, og giver derfor ikke noget sikkert fingerpeg om den enkelte dags resultater. De hyppige målinger gælder de landsdækkende radioer, og er resultatet af en aftale, som den samlede radiobranche og TNS Gallup har underskrevet. Det meddeler DR i en pressemeddelelse. Ændringen betyder, at radiolytningen fra nytår bliver målt i en kombination af elektronisk måling, på samme facon som tv-seningen, samt en telefonbaseret indsamling, der sikrer lyttertal til de mindre radiostationer. Den administrerende direktør for TV 2 Radio, Jens Rohde, kalder aftalen om et mere præcist og troværdigt målesystem for en landvinding af de helt store for kommerciel radio. "Vi vil i langt højere grad kunne følge og tilfredsstille lytternes behov og få værktøjer til at være præcise i reklameplanlægning og dokumentation over for vores kunder. For kommerciel radio er der ganske enkelt tale om et historisk gennembrud for professionaliseringen af dansk radio. Man må ikke undervurdere værdien af denne aftale," siger han.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også