DR bør lære af TV 2s handlefrihed

MediaWatch

Medieforsker anbefaler, at DR tillader sig en ny slags handlekraft og sikrer sig indflydelse på egne indtægter og forhold. Forandringens vinde blæser for alle public service-organisationer i Europa – også på DR. Derfor mener en medieforsker fra Copenhagen Business School, at den almindelige forestilling om, at DR skal være 100 procent licensfinansieret i al evighed, ikke holder. Ny teknologi, distribution, stærk stigende konkurrence og nye generationers holdninger betyder, at alle public service virksomheder skal overveje deres økonomiske grundlag. Trods de meget omtalte besparelser befinder DR - set i internationalt lys - sig i en luksussituation. De 3,4 milliarder, som DR får i licens, er meget, set i forhold til andre lande, når der tages højde for befolkningsstørrelse. "Mit bud er, at betalingsvilligheden til licensen kommer under pres over alt," siger medieforsker Anker Brink Lund fra CBS. "Jeg anbefaler, at DR betragter de supplerende finansieringsmuligheder med friske øjne for at få en bred vifte af indtægtskilder." Anker Brink Lund peger på, at TV 2 som statsejet medievirksomhed, der agerer på markedsbetingelser, har sikret sig en indtægt på 1,7 mia kr. ifølge sidste regnskab, og produktudvikler med fuld kraft. Den handlekraft og indflydelse på egne indtægter og forhold bør DR lade sig inspirere af. TV 2 kan således selv skrue op og ned for indtægterne ved at handle. "Reklamer på tv er næppe ønskværdig eller realistisk, men DR kunne formentlig godt øge sine indtægter ved at sælge sponsorater og udnytte ressourcerne bedre ved indgå samarbejdsaftaler og alliancer med private om store og små projekter," foreslår han. I dag oplever man sjældent, at DR indgår i store mediealliancer eller samarbejder om programprojekter med andre. Andre muligheder er at sælge udvalgte ekstra public service ydelser, eller at udbyde større mængder indhold som on-demand mod betaling.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også