Ekstra research til DAB forretningsplanen

MediaWatch

Medievirksomheder, der skriver forretningsplaner til DAB, skal undersøge uklarheder om musikafgifter og prisen for brug af sendenettet. I udbudsmaterialet om de tre ledige DAB-kapaciteter, der udløser mindst fem radiokanaler, fremgår det, at vinderne af auktionen - sammen med TV 2 Radio og Talpa Radio - i fællesskab skal danne et sendesamvirke, der enten skal købe det nuværende DAB-sendenet af DR, leje sendenettet hos DR - eller selv etablere et helt nyt sendenet. Radio- og tv-nævnet oplyser, at man ikke kan oplyse noget om, til hvilken pris DR måtte ønske at afhænde sendenettet i blok2. I interesseorganisationen DAB Danmark er man glade over, at det vil være relativt billigt at købe en DAB-kanal. Priser for sendetilladelser starter så billigt, at selv de helt små kan være med, hvis priserne altså ikke bydes op på auktionen den 24. august. De virksomheder, der byder på sendekapaciteten, står imidlertid med et par ubekendte faktorer. Det er uklart, hvor meget der skal betales til Koda og Gramex for musik på en ny DAB-kanal. Direktør for Gramex, Bjørn Juell-Sundby, erkender overfor radionyt.com, at han ikke kan svare på, hvor meget der skal betales til Gramex for at spille musik på en ny DAB-radiokanal. KODA har heller ikke noget klart svar. Det har kostet 90 millioner kr. at opbygge DAB-sendenettet, der består af to blokke - blok1 og blok2. DAB-sendenettet ejes af og drives af DR. Men det står ikke klart, hvor meget det skal koste for en aktør at leje sig ind på dette net - eller købe det af DR. Underdirektør i DR Paul Samsøe siger til radionyt.com, at "priserne er forretningsmæssige oplysninger, som vi ikke offentliggør". Han tilføjer, at det i hvert fald bliver betydeligt billigere - pr. kanal - end en ægte landsdækkende FM-kanal. Udgiften til at leje sig ind på DAB blok 2 skal deles mellem ni forskellige kanaler. Det er umuligt at lave en forretningsplan for en ny DAB-kanal, siger Jim Receveur, der er direktør for Radio100 FM. Mediesekretariatet oplyser til MediaWatch, at forholdene og usikkerhedsmomenterne før DAB auktionen er meget lig dem ved FM auktionerne. Det er op til de interesserede aktører at undersøge forholdene og de omkostninger, der er ved driften. Interesserede bydere har god tid til at få nogle indikationer fra Koda og Gramex om musikafgifter og fra DR om brugen af DAB blok2, som kan indgå i udarbejdelsen af forretningsplaner.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også