TV 2 News: Lav share, god indtjening
På fredag har TV 2 News været i luften i et halvt år, men målt på share er den langt fra slået an hos de danske tv-seere. Ifølge den nyeste TV-måling fra Gallup bruger danskerne blot fem minutter på at se TV 2 News om ugen. Det skriver Business,dk, der således vælger at bedømme nyhedskanalen på share. Normalt bedømmes nyhedskanaler på deres nettodækning. Selv niche-kanaler som Cartoon Network, Discovery Channel og SBS Net trækker flere seere og oven i købet i længere - mellem 11 og 15 minutter om ugen. Moderkanalen TV 2 trækker i snit de danske seere til i fem timer og 22 minutter om ugen, mens DR ses i fire timer og 17 minutter om ugen. Danskerne bruger eksempelvis omkring 50-60 minutter på at se DR 2 og TV 3. TV 2's økonomidirektør Anders Kronborg er dog ikke bekymret, trods det beskedne forbrug af nyhedskanalen. TV 2 News har nemlig to- og treårige aftaler med TDC Kabel TV, Telia Stofa og Viasat. "Det betyder, der er omkring en million husstande, som modtager News fra en af de tre TV-distributører. Og da de alle betaler i snit ti kr. om måneden via deres TV-abonnement, så er det økonomisk set ikke noget problem," siger Anders Kronborg. TV 2 er altså sikret indtægter i 2007, 2008 og 2009, uanset hvor mange eller hvor få seere TV 2 News overhovedet har. Alene i år er forventningen 120-130 mio. kr. og dertil kommer supplerende annonceindtægter. Til sammen venter TV 2 News en omsætning nær de 150 mio. kr, skriver Business.