Bedre betingelser for kommercielt tv i EU

MediaWatch

TV3, TV3+, Kanal 4, Kanal 5, Discovery og flere hører stadig under engelsk tv-lovgivning, der måske følger EU-liberalisering. EUs kulturministre blev i sidste uge enige om at lempe tv-reklamereglerne og tillade product placement. Det er dog fortsat det enkelte land, der vælger at fastholde strammere regler, hvis de ønsker. Efter 18 måneders forhandlinger var der enighed i parlamentet om at opdatere reglerne fra det gamle direktiv, der stammer fra 1989. Dermed er der sat nye tv-regler for alle 27 medlemslande, skriver eubusiness.com. Der er ikke udsigt til, at de dansk-baserede kanaler får glæde af liberaliseringen, men det ermåske muligt, at de kanaler, der bor i England, får øget kommercielt råderum. Hvis England altså følger direktivet. De nye regler bevarer et maksimum på 12 minutter med reklame pr. time, men dropper begrænsningen på maksimum tre timers reklame pr. dag. Det bliver nu muligt at vise breaks med 30 minutters mellemrum i film, tv-film, børne-tv og informationsprogrammer. Før var det mindst 45 minutter. Som omtalt på MediaWatch i flere omgange, er det også interessant for markedet, at product placement bliver tilladt. Liberaliseringen synes at åbne døre for flere, nye indtægter til tv-selskaberne i de lande, hvor man følger direktivet. Product placement må ikke sælges i børne-tv, informationsprogrammer og kun med den betingelse, at seerne informeres før og efter programmet om, at det har indeholdt betalt placering af produkter. Et andet punkt, som vil interessere den danske medieverden, er, at EU bevarer hjemlandsprincippet, der betyder at en kanal skal rette sig efter de regler, der gælder i det land der uplinkes fra. Ikke de lande signalet kan modtage i. Visse lande søgte et opgør med det princip, men det var et princip som de engelske politikere kæmpede særlig hårdt for. England er hjemsted for halvdelen af de europæiske broadcastere. De nye regler er del af en større broadcast pakke, der opdaterer betingelserne i det gamle, efterhånden forældede direktiv, "Tv uden grænser", der blev udtænkt i slut-80’erne.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også