Unikke videoer driver øget trafik

MediaWatch

Der er inspiration at hente fra eb.dks trafikvækst for alle sites med medieambitioner, også for tv2.dk. Eb.dk har vundet terræn i de seneste 12 måneder. Antallet af unikke brugere pr. uge på eb.dk er steget fra 740.000 i uge 20 2006 - til 935.000 i uge 2 2007 - og nu knap 1.1 mio. i uge 20 2007. Det viser FDIMs hitliste over websites. Dermed har eb.dk fjernet afstanden op til dr.dk, markedets stærkeste site, og eb.dk er samtidig fulgt med tv2.dk, der i runde tal er vokset tilsvarende i samme periode. Dr.dk, tv2.dk og eb.dk ligger nu uge for uge stort set på et jævnbyrdigt niveau på hitlisten. Mediebranchen har samtidig noteret sig, at eb.dk gør noget rigtigt. Internetekspert Christian Peytz fra Peytz & Co har dette bud: "Eb.dk er hurtig med nyhederne - måske markedets hurtigste – med knivskarpe overskrifter, og frække og underholdende historier," lyder den enkle forklaring fra Christian Peytz. Eb.dk har udvidet brugen af video, både som vedhæng til artikler og nu også et dagligt udbud af dramatiske, sjove og frække klip, præsenteret på central plads på sitet. "Brug af videoklip spiller en rolle for avisens online vækst. De tiltrækker flere og nye brugere. Jeg tror dog flere af dem kommer fra udlandet, for skæve og frække klip er jo universelle – modsat danske avisartikler. Er godt klip kan let trække 100.000 ekstra brugere, når hele verden viser interesse," siger Peytz. Direktør Niels Viby fra det relative nye mediabureau Maxus, der er del af GroupM koncernen, studerer også de forskellige websites’ redaktionelle udvikling og brugerdata. "Der er inspiration at hente i eb.dk for alle slags mediesites. Den tætte integration af video gør sitet levende og interessant. Især når man viser klip, der ikke finder vej til almindelig broadcast tv. Klip i de dramatiske eller frække genrer ligger jo i naturlig forlængelse af Ekstra Bladets redaktionelle linje, og de bliver samtidigt præsenteret i et godt og simpelt redigeret miljø hvor struktur netop er en parameter som stadig adskiller eb.dk fra andre sites," siger Niels Viby, og påpeger at det ikke betyder noget, om videoer er rå og rystede, blot det er unikt og aktuelt indhold. Mediemarkedet afventer, at tv2.dk lancerer et bebudet videosite, inspireret af YouTube, men lanceringen er forsinket.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også