Fem nye kommercielle DAB-kanaler gavner platformen

MediaWatch

DAB Danmark imødeser, at fem nye kommercielle, landsdækkende DAB-kanaler gør deres entré på markedet. Interesseorganisationen DAB Danmark er mere begejstrede over det kommende DAB udbud, end de kommercielle aktører, der skal byde. DAB Danmark hilser det velkomment, at der udbydes nye sendemuligheder på DAB for kommercielle aktører, hvilken sker i overensstemmelse med medieaftalen. DAB Danmark vurderer, at sendekapacitet indebærer, at der i praksis udbydes fem ægte, landsdækkende digitale radiokanaler. "Derved kan der i DAB-radioen komme et godt samspil mellem public service kanaler og private kanaler, som nu kommer til at deles om DAB-sendekapaciteten," siger Paul Samsø, formand for DAB Danmark, til MediaWatch. Han påpeger, at auktionen lægger ud med meget rimelige priser. Set i lyset af at ca. én million lyttere i Danmark nu oplyser, at de har adgang til en DAB-radio i husstanden, vil det - håber han - være interessant for flere kommercielle aktører at byde. DAB Danmark ser også frem til, at der gennem et udbud af det tredje regionalt opdelte DAB-sendenet om et par år bliver mulighed for at få de lokale og regionale radioer med i DAB. Radio- og tv-nævnet udbyder i august tre landsdækkende DAB sendemuligheder i blok 2. To af sendemulighederne får en kapacitet på 256 kbit/s og én sendemulighed en kapacitet på 128 kbit/s. Der stilles ikke særlige programkrav til tilladelserne. Tilladelserne gælder i 12 år. De går til de højestbydende ved en internetauktion, der afholdes den 24. august 2007. Minimumsprisen for 256 kbit/s er 100.000 kr. pr. sendemulighed pr. år, og for sendemuligheden på 128 kbit/s 50.000 kr. pr. år. De to store kapaciteter på 256 kbit/s kan umiddelbart udmøntes i to radiostationer med musik, eller flere med tale; i genrer som nyheder, debat/kommentar, sport, osv. De nuværende kommercielle aktører er Talpa Radio og TV 2 Radio, der indtil videre udbyder TV 2 Radio, Radio 100FM og 100 Soft.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også