Den regionale presse lider

MediaWatch

Faldende oplag præger de regionale dagblade. Mediehusene oplever et stigende pres på deres traditionelle kerneydelse - den trykte avis. De få regionale succeshistorier er drevet af alternative indtægter fra radio, tv og internet. "De store regionale aviser ligger oplagsmæssigt relativt dårligt. Århus Stiftstidende ligger klart dårligst, men Nordjyske Medier og JyskeVestkysten er også hårdt ramt," siger professor i journalistik på RUC, Jørgen Poulsen, til Jyllands-Posten. Avisen har lavet en analyse af regnskaberne i landets seks største regionale avishuse. Og den viser, at indtjeningsmarginalen på avisdriften målt over perioden fra 2001 til 2006 lå på under tre procent. Hos en af Danmarks regionale bastioner, Syddanske Medier, der udgiver JyskeVestkysten, viste resultatet før skat sidste år et minus på næsten 12 mio. kr.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også