Branche afventer DRs online nyhedskanal

MediaWatch

DR styrer timingen af de gode nyheder i denne tid, og markedet afventer pressemøde om online nyhedskanal om 14 dage. Mediedirektør Lars Grarup bekræfter overfor MediaWatch, at DR vil præsentere sin nyhedskanal den 21. maj. Initiativet er af branchen betegnet som DRs svar på TV 2s offensive udvikling og lancering af TV 2 News. Interessen i branchen samler sig nu om, hvordan og hvor ambitiøst DR går til opgaven. Bliver der tale om en flow-kanal, i stil med TV 2 News, der baseres på det billedstof, DR producerer, og hvor indslagene er kædet sammen af helt nye online-værter? Eller er der tale om et nyhedssite, hvor brugerne selv skal klikke rundt i en stor nyheds- og aktualitetsmenu med flere dages udbud og vælge nyhedsindslag efter smag og interesse, og selv sammensætte sit nyhedsflow og sin nyhedsudsendelse. DR vil gerne dosere de gode nyheder i denne tid og er ikke informative. Men mediedirektør Lars Grarup løftede for nogle måneder siden lidt af sløret overfor MediaWatch: "På længere sigt er det mere tidssvarende at levere 24 timers nyheder online, frem for på en traditionel broadcast kanal," vurderer Lars Grarup, og henviser til medieforbrugernes stigende ønske om at selv sammensætte sit nyhedsflow. DR er blandt andet inspireret af cnnpipeline.com, der dog er abonnementsfinansieret, hvor der opereres med direkte tv, og hvor mange nyhedsindslag er til rådighed på en gang, i den rækkefølge seerne ønsker. CNN-sitet leverer egne historier, der endda præsenteres af egne online-værter.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også