Påsken får skylden for læsernedgang

MediaWatch

Gratisavisernes gik stærkt tilbage i april. Hos 24timer tilskrives det påsken, hvor mange var på ferie og derfor ikke læste avisen. 24timer gik 17 procent tilbage 420.000 læsere i den forgangne måned, men avisen holdt alligevel forspringet til Nyhedsavisen. 24timers bladdirektør Torsten Bjerre siger til Børsen, at avisen givetvis er blevet leveret til mange, som har været på ferie i påsken, og som derfor ikke har læst avisen, da den udkom i de tre dage op til påske. Nyhedsavisen oplevede en lige så stor procentuel tilbagegang til 291.000 læsere, men her ønsker adm. direktør Morten Nissen Nielsen ikke at kommentere faldet i læsertallene. Han påpeger i stedet, at Nyhedsavisen er vokset, sammenlignet med tallene i januar. Tallene for de to husstandsomdelte aviser viser ingen umiddelbar effekt fra lukningen af Dato midt i april, skriver Børsen. Henrik Abraham, adm. direktør i mediabureauet Carat, understreger, at tallene skal tages med et gran salt, fordi de månedlige opgørelser generelt svinger kraftigt. Han siger dog samtidig, at det nu ser endnu sværere ud for de to aviser. "Vi køber kontakter, og vi baserer dem på de aktuelle læsertal, så alt andet lige vil de få færre penge for deres annoncer. Det gør ørkenvandringen længere," siger han. Jyllands-Posten overhalede i april metroXpress som landets med læste dagblad med et læsertal på 586.000 sammenlignet med et gennemsnit på 538.000 i første kvartal.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også