Joost: Spådomme om flow tvs død

MediaWatch

Flow tv afgår ved døden, men ikke foreløbig, for det er fortsat de almindelige brugere, der sætter farten, når vi taler massemedier. Internet tv-udbyderen Joost står overfor en international premiere denne uge ifølge Berlingske Business og NY Times. Christian Strand, direktør for interaktive medier hos IUM, spåede i tirsdagens Berlingske Business, at når vi ser premieren på Joost, er vi samtidig vidne til flow-tvs død. Overfor MediaWatch vælger han dog at dæmpe begejstringen lidt. "Det kommer til at ske over en årrække, for der er teknologiske forhold, der skal spille bedre, for at der for alvor bliver sat gang i den udvikling. For at IP TV og dermed også Joost bliver mainstream, er vi nødt til at have billedet over på tv-skærmen i stuen og ikke afgrænset til en lettere akavet oplevelse ved computeren," siger han og peger på, at det er på vej med Microsofts Media Center, som vinder indpas i flere og flere stuer. Strand skruer også en tak ned for forventningerne, når det gælder bredbåndsforbindelserne, som i øjeblikket er for små. Men de øges, så den udfordring bliver løst hurtigt. Endelig kan Christian Strand som mediabureau-mand ikke tillade sig at være blind over for et væsentligt aspekt af tv-mediets beskaffenhed. "Tv er underholdning og afslapning, og man underholdes bedst, når man sidder lænet tilbage og ikke fremoverbøjet over et tastatur," siger han. Strand vurderer dog, at når IP TV og Joost er kommet på stue tv'et, så giver Joost nogle fantastiske muligheder, som gør at han ikke er i tvivl om, at flow tv, som det kender det i dag, vil dø. Joost kombinerer de bedste ting fra tv og internettet. Masser af underholdning og indhold med internettets muligheder for personalisering, og dertil et programudvalg fra hele verden. Det bliver givetvis uoverskueligt for seerne, men det er netop her, at mediaaggregatorer som Joost kommer til sin ret. IUM-direktøren erkender at det ikke er meget anderledes, end når seerne en lørdag aften udvælger sig et program på TV 2 og et på Discovery Channel. Joost gør bare, at det hele kommer til at fremstå som én stor kanal med uanet valgfrihed. OMD minder om, at man altid har en tendens til at overvurdere fremtiden på den korte bane og undervurdere på den lange bane. "Der er ingen tvivl om, at Joost og lignende spillere på lang sigt kan være med til at redefinere tv-seningen," siger Trading Director Claes Braagaard til MediaWatch. Claes Braagaard minder blot om, at da internettet for alvor tog fart i slut 90'erne, blev aviserne erklæret døde. Da TIVO'en blev lanceret i USA ligeledes i slut 90'erne, blev kommercielt tv erklæret dødt. Knap 10 år efter eksisterer de i bedste velgående, om end begge mediegrupper er under pres. OMD hæfter sig ved, at det ikke er de teknologiglade eller andre first-movers der sætter farten. Det er forbrugerne, og derfor tror Claes Braagaard også, at flow-tv vil eksistere en rum tid endnu. Dertil skal lægges hele det økonomiske perspektiv for produktionsselskaberne, der får sværere ved at sælge deres serier til verdens tv-stationer, hvis det hele alligevel kan ses gratis på fx joost. "Når det er sagt, åbner Joost op for en lang række interessante muligheder set med annoncørernes øjne." OMD tror, at Joost kan være ensbetydende med flow-tvs død, men der går mindst 10 år, når udviklingen har vundet indpas og alle har fået koblet deres tv til computeren.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår