Næppe DAB udbud før efteråret

MediaWatch

Paul Samsø gør status på en lovende markedssituation for DAB, men tror først på en DAB auktion til efteråret. Brancheorganisationen DAB Danmark mener, at udviklingen for jordbaseret digital radio (DAB) udvikler sig godt. Underdirektør i DR Distribution Paul Samsøe peger på, at producenterne produktudvikler digitale radioer med godt design, men også, at priserne på kvalitetsradioerne for en stor dels vedkommende er faldet. Hertil kommer, at målrettede marketingkampagner, der har været gennemført fra DR og Radio 100FM, har sendt kunderne ind i butikkerne. DAB Danmark er tilfreds med julens salg af apparater. Man ved fra flere distributører og forhandlere, at julesalget i 2006 var rekordhøjt. Tallene offentliggøres den 30. april 2007. Paul Samsøe tillader sig et gæt på, at tallet vil vise, at udbredelsen af DAB radioer er tredoblet. Debatten om en ny kodning til DAB - WorldDABForum - der nu hedder WorldDMBForum - skaber usikkerhed om den danske DAB situation, og det er støj på linien for DAB Danmark. Den nye kodning har fået navnet DAB+. Den giver mulighed for at sende endnu flere kanaler på den samme plads - helt op til dobbelt så mange - hvorimod eksperterne ikke er helt enige om, hvorvidt lydkvaliteten er bedre eller dårlige med den nye kodning. DR har ikke aktuelle planer om at skifte kodning på DAB. DAB Danmark råder forbrugerne til, at de roligt kan købe en digital radio. Såfremt DR i fremtiden beslutter at skifte kodning, vil de radioer, man køber i dag, stadig kunne modtage de kendte kanaler. Paul Samsøe erkender, at for lande, der skal starte med digital radio, vil DAB+ være en stor fordel. Men han gør opmærksom på, at en vis udskiftning af hardware er noget, som forbrugerne må indstille sig på: "Den teknologiske udvikling går stærkt i dag på alle fronter, at man vil være med på det seneste nye, kommer man til at skifte sin digitale radio, sit digitale tv, mobiltelefonen eller computeren ud med jævne mellemrum. Og det er et helt nyt tankesæt, alle i og omkring radiobranchen skal have danskerne til at forstå," siger han. Han finder det nødvendigt at repetere, at DR har valgt DAB som platform for distribution af digital radio i Danmark, og i efteråret indgik DRs bestyrelse en ny public service aftale med regeringen. I den står der, at DR skal sikre indendørs landsdækkende dækning af MUX 1 inden aftalens udløb i 2010. DRs direktion og bestyrelse har tidligere tilkendegivet, at man vil leve op til public service aftalen, og dette står fortsat ved magt. Udbygningen af sendenettet fortsætter. MUX 3 - de 14 regionale multipleks med 8-10 kanaler i her region - igangsættes umiddelbart efter nedlukning af analogt tv i 2009 - hvor der udover DRs regionale stationer også vil blive plads til de regionale kommercielle radiostationer på digital radio. DR arbejder videre med udbygningen af sendenettet, og der kommer 10 nye sendere op inden sommerferien i år. Herefter går man i gang med at lukke de allersidste huller i sendenettet. DR skal ifølge medieaftalen begrænse sine sendeaktiviteter til MUX 1. MUX 2 vil i fremtiden være forbeholdt de kommercielle radioer, hvor foreløbig Radio 100FM, Radio 100 SOFT og TV2 Radio ligger. Mediesekretariatet har satset på en DAB auktion i foråret, men DAB Danmark forventer først en auktion over de ledige frekvenser i efteråret, og at de nye digitale stationer kommer i luften omkring årsskiftet 2007/2008.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også