Dato bukker under for aviskrigen

MediaWatch

Gratisavisen Dato er udkommet for sidste gang. Det Berlingske Officin har besluttet at fusionere Dato med en anden gratisavis, nemlig Urban. Det meddeler koncernchef for Det Berlingske Officin, Lasse Bolander, til Business.dk. "Kort sagt: Vi troede, at der var et marked for gratis, husstandsomdelte aviser. Det er der ikke," siger han. Lasse Bolander tilføjer, at selskabet nu vælger at styrke Urban, som allerede har en meget stærk position som førende gratisavis i trafikken, ved at lade de bedste elementer fra Dato indgå i Urban. Et af de store problemer for Dato har været husstandsomdelingen. "Morgendistributionen har ikke fungeret og vil ikke kunne komme til at fungere. Det har været utilfredsstillende for læserne og for annoncørerne. Annoncørerne har ikke taget produktet til sig," siger adm. direktør i Berlingske Gratismedier, Lars Bo Haber-Petersen. En af Datos konkurrenter, der også har haft det svært på markedet for gratisaviser, har kun et skuldertræk til overs for lukningen. "At Dato lukker spiller ingen rolle for Nyhedsavisen. Vi er fremtidens alternativ til Jyllands-Posten og Berlingske Tidende, der fortsat er ekstremt dyre for annoncørerne og som i stigende omfang fravælges af læserne. Det er det vi koncentrerer os om. I første omgang kan vi konstatere, at vi nu har indhentet Berlingske Tidende på læsertallene," siger Nyhedsavisens direktør Morten Nissen Nielsen til Mediawatch.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også