Journalistisk jobfest på retur

MediaWatch

Med tre nye gratisaviser, en nyhedskanal og en ny radiokanal blev 2006 et rent jubelår for beskæftigelsen blandt journalister. De gode tider i faget sendte ledigheden blandt journalisterne ned på det laveste niveau i syv år, men jobfesten kan vise sig at blive en kort fornøjelse. Fyringsrunder i DR, Berlingske Tidende og JydskeVestkysten truer nu med at sende arbejdsløsheden i branchen et hak opad. Adm. direktør for JP/Politikens Hus, Lars Munch, siger til Børsen, at de ikke på noget tidspunkt har haft svært ved at rekruttere journalister, men at de nu er begyndt at kunne mærke, at der er besparelser på vej i flere større medievirksomheder. Udviklingen betyder, at interessen er større, og at kommer flere uopfordrede henvendelser end for et halvt år siden, oplyser Lars Munch. Forbundsformand i Dansk Journalistforbund, Mogens Blicher Bjerregaard, mener ikke nødvendigvis, at de seneste fyringsrunder er et tegn på dårligere tider i branchen. Men han forsikrer, at forbundet prøver at ruste medlemmerne, hvis de gode tider skulle være slut.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også