Mediabureauer tolker avisudvikling forskelligt
Mediabureauer er uenige om aviskrigens effekt og omsætningsudviklingen på dagbladsmarkedet . Modsat flere andre mediabureauer vurderer Mindshare, at dagbladene vinder markedsandele som følge af aviskrigen. Det var også konklusionen i flere medier, ovenpå en Gallup-opgørelse af annoncemillimeter gange med listepriser, der viser at kategorien er vokset med 127 millioner i 1. kvartal. På Carat og OMD er man noget skeptisk overfor de efterfølgende glade overskifter om, at gratisaviskrigen har udvidet dagblads-kategorien. Bureauerne har set på tallene og hælder mere til, at listepriserne er steget, mens de faktiske priser er helt anderledes. En trend, som især gratisaviserne selv har bidraget til. Det reelle billede er formentlig, at selv om antallet af annoncemillimetre er gået kraftigt i vejret, er omsætningen ikke fulgt med. Direktør for medieindkøb Nino Cardell fra Mindshare siger til MediaWatch: "Jeg kan godt se pointen med rabatterne, men i reelle kroner vokser markedet også, nemlig seks procent i januar og februar, hvilket er i tråd med Gallups analyse," påpeger Nino Cardell. Til gengæld går tv ned, for markedet oplever ikke den samme efterspørgsel som sidste år, bemærker Mindshare.