DR og TV 2 hæmmes i køb af udenlandske programmer

MediaWatch

DR og TV 2 er tvunget til at gennemse alle indkøbte programmer for at sikre, at de ikke indeholder skjult reklame og product placement. Det er konsekvensen af den nuværende danske lovgivning, som blev eksemplificeret for et par dage siden, da Zulu fik en påtale for product placement i et amerikansk talkshow. Det vakte formentlig overraskelse på flere direktionsgange på de danske tv-stationer, da Radio- og tv-Nævnet torsdag tildelte TV2 Zulu kritik på grund af et indslag bragt i The Late Show med David Letterman. Da talkshowet i juli sidste år bragte indslaget "What's on the iPod" skulle en person synge med på de numre, han lyttede til på en iPod, hvorefter andre skulle gætte numrene. Indslaget fik imidlertid en dansk seer til at sende en klage til Radio- og TV-nævnet, idet han mente, at der var tale om skjult reklame. Nævnet har behandlet klagen og er enig i, at der er tale om skjult reklame, idet iPod'en nævnes på bekostning af andre MP3-afspillere. EU er godt i gang med at liberalisere mulighederne for at benytte product placement på tv med en række betingelser og forbehold, men danske politikere har fravalgt at tillempe den danske lovgivning. Medieordførerne har således ikke lyttet til Radio og tv-nævnet, der anbefalede at følge EU's linje. Radio og tv-nævnet har gjort politikerne opmærksomme på, at hvis de ønsker at fastholde strammere regler, end det nye eu-direktiv anbefaler, vil det få konsekvenser. I et høringssvar fra marts 2006 skriver nævnet blandt andet: "Nævnet kan tilslutte sig, at "product placement" lovliggøres med de muligheder for regulering, som lovliggørelsen medfører. I den forbindelse skal Nævnet dog påpege, at såfremt "product placement" forbydes i børneprogrammer, bør definitionen af 'børneprogrammer' overlades til de enkelte medlemsstater." Formanden for Radio og tv-nævnet uddyber: "Radio- og tv-nævnet er opmærksom på, at det vil påvirke og besværliggøre tv-stationernes muligheder for at indkøbe programmer fra lande, hvor product placement er tilladt. Problemet er imidlertid, at radio- og fjensynsloven i sit udgangspunkt ikke undtager udenlandsk indkøbte programmer fra forbudet om product placement. På trods heraf anlægger Nævnet en mindre restriktiv linje for indkøbte udenlandske programmer end for egenproduktioner," siger Christian Scherfig til MediaWatch. Han tilføjer, at i den konkrete og humoristiske Zulu-sag gik den massive fremhævelse ud over, hvad der er redaktionelt berettiget. DRs juraafdeling kommenterer sagen over for MediaWatch i en anden artikel, mens TV 2s reklamejuridiske chef Marianne Pittelkow vil udtale sig om problematikken om godt en uge.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også