Kommerciel sektor mærker ikke DRs kvaler

MediaWatch

Mediebranchens kommercielle aktører skal ikke forvente, at betingelserne ændres, selvom DR i en periode måske er lettere vingeskudt. Det vurderer Ulrik Thagesen, der er for direktør Mediacom og er tidligere partner i konsulentvirksomheden Mediaid, der servicerer mediebranchen. De kommercielle medier konkurrerer om brugere med DR på alle platforme. På tv står DR svagest, men DR-radio er voldsomt dominerende overfor den kommercielle sektor. Online er dr.dk det førende site, når det gælder mediedrift. Dr.dk leverer store mængder af gratis indhold, som i mange tilfælde også udbydes på kommercielle sites. De kommercielle aktører skal ikke glæde sig til, at de får en fordel af DRs problemer. "Det er vel ikke utænkeligt, at visse DR projekter og tiltag forsinkes eller udføres mindre offensivt end tiltænkt, fordi DRs ledelse tumler med interne problemer, og fordi medarbejderne mister kampgejsten. Sagen er bare, at DR er så langt fremme og så stærk på alle platforme, at det ikke betyder noget. Den kommercielle sektor får lidt luft fra et ledelsesmæssigt vakuum i DR, men vinder næppe terræn på bekostning af DR," lyder spådommen fra Ulrik Thagesen over for MediaWatch. Helt konkret får f.eks. TV 2 Radio ikke lettere ved at tilkæmpe sig den nødvendige share på grund af DRs problemer, siger Ulrik Thagesen. Han finder det dramatisk og trist, når over 300 skal miste deres arbejde, men på direktionsgangene rundt omkring kan man måske glæde sig over, at det overophedede jobmarked lindres lidt med flere kvalificerede kandidater, der forlader DR. Internt i DR er historien en helt anden. Her er budgetoverskridelserne og fyringsrunden en alvorlig sag. "Jeg tror sagtens, DR kan rationalisere sig ud af, at de skal af med godt 300 medarbejdere, men faren er ledelsens fokus det næste år. Virksomheden DR er ikke vant til nedskæringer; til markedstilpasninger, som er normale andre steder, og DR kan risikere at miste medarbejdernes opbakning. Det kan få betydning, hvor fremadrettet ledelsen kan tænke, når den skal bruge ressourcer på at arbejde med - og mod - stærke, vrede grupperingen af medarbejdere," spår han, og peger på at udflytningen til DR Byen netop har ført til en effektivisering af flere opgaver og funktioner. DRs ledelse har oplyst til MediaWatch, at cirka halvdelen af de fyrede bliver supportfunktioner, som DR ikke har brug for længere.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også