BBC går i alliance med YouTube

MediaWatch

YouTube har indgået en allianceaftale med BBC om at lægge eksklusivt BBC indhold på videositet. BBC og YouTubes aftale vækker interesse, for den kommer samtidig med, at forholdet mellem store underholdningsselskaber og YouTube bliver stadig mere anstrengt, fordi YouTube menes at bryde selskabernes programrettigheder, skriver Total Content. Aftalen er også kontroversiel i Storbritannien, fordi der vil blive solgt reklamer i forbindelse med BBC's indhold, og de engelske kommercielle aktører er stadig mere kritiske overfor BBC's entré og engagement i det kommercielle territorium. YouTube, der ejes af Google Inc., og BBC oplyser, at aftalen drejer sig om to nye, selvstændige BBC underholdningskanaler og en nyhedskanal, der kan ses på YouTube. BBC's nyhedskanal og en af underholdningskanalerne, der kaldes BBC Worldwide, vil bringe reklamer i beskedent omfang, mens reklamer i forbindelse med nyhedskanalen kun vil kunne ses udenfor Storbritannien. "BBC Worldwide" vil f.eks. vise klip fra programmerne 'Top Gear' og 'The Catherine Tate Show', mens den anden underholdningskanal vil vise eksklusivt indhold, med basis i programmer som 'Doctor We' og 'Life on Mars'. YouTubes Chief Executive og skaber, Chad Hurley, siger i en pressemeddelelse: "Vi håber at kunne introducere et helt nyt publikum til BBC's indhold og samtidig styrke BBC's relationer til de eksisterende seere.” BBC Director General Mark Thompson betegner YouTube, som "den vigtigste kanal til at tiltrække nyt publikum i Storbritannien og over hele verden". Patrick Walker, Googles chef for indhold i Europa, siger, at BBC kanalerne på Youtube i første omgang kun vil bringe banner-reklamer, men at andre annoncevarianter vil komme til senere. Annoncører vil dog ikke kunne købe links til specifikke BBC-programmer. David Moody, BBC's direktør for digitale medier, siger, at aftalen gør det muligt for BBC at engagere grupper i befolkningen, som man ellers har svært ved at få i tale. Han tilføjer, at aftalen sandsynligvis vil opmuntre internetbrugere til at engagere sig i andre dele af BBC. Analysevirksomheden Datamonitor vurderer, at aftalen er til fordel for begge parter. Google føjer højprofileret kvalitetsindhold til sin portefølje, mens BBC vinder sig en ny stærk distributionsplatform.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også