Unge lunkne over for mobilen som medieenhed

MediaWatch

Ny kvalitativ viden om unges fornemmelse for deres uundværlige kommunikations- og medieenhed – mobilen. Unge forlader ikke huset uden mobilen. Den bruges ikke kun til at tale og sms'e, men også flittigt som telefonbog, kalender, alarm og kamera. Men rollen som den primære medieenhed synes mere usikker, antyder de unge selv i en aktuel kvalitativ undersøgelse fra Index Danmark/Gallup. Næsten alle har adgang til internettet via mobiltelefonen, og interessen for det mobile internet er der. Men de fleste bruger det kun sjældent, fordi hardwaren sætter begrænsninger, så som manglende hastighed, skærmens lille størrelse og lave opløsning, samt dårlig brugervenlighed. MediaWatch har bedt redaktør John G. Pedersen fra Mobilsiden kommentere nogle af undersøgelsens resultater. "Når det gælder internetbrug via mobilen, ligger bolden hos teleselskaberne. Især brugervenligheden skal der ses på. For at komme på nettet kræves en masse komplicerede opsætninger. Er disse ikke i telefonen fra købet, er man næsten "lost" som almindelig bruger," siger han. Mange af de unge vurderer i analysen, at underholdning i fremtiden vil udgøre en relativt større andel af forbruget på de bærbare medier, end det gør i dag. De unge foretrækker dog Ipod'en og MP3-afspilleren frem for mobilen, når der skal høres musik. Grunden er, at mobilen har begrænset lagerkapacitet, at det tærer på batteriforbruget, og at lydkvaliteten ikke er helt god nok. Samtidig er der stor signalværdi i at have en lækker MP3-afspiller og helst en Ipod. John G. Pedersen finder det højst overraskende. "Andre undersøgelser påpeger netop, at mobilen er fremtidens musikafspiller, og at mp3-afspilleren er på vej til en fremtid som elektronikskrot," siger han og uddyber: "Kapaciteten til musik på mobilerne ikke så stor som på en iPod. Men rolig nu. Hvem har egentlig brug for at have hele musiksamlingen med på turen? Langt de fleste vil alligevel kun høre 'de bedste sange'. Desuden bliver hukommelseskortene større nærmest hver dag. Dermed udviskes grænsen mellem iPod og mobiltelefonerne. Men jeg er enig i, at mobilproducenterne har en opgave omkring lydkvalitet, og især headsettet, der ofte er elendigt," siger han og tilføjer at forstærkerdelen i langt de fleste mobiler også er dårlig. Målgruppen er umiddelbart reserveret overfor at modtage reklame-sms'er. Men kombinationen af en beskeden indkomst - ofte SU-baseret - og en stor lyst til at købe indhold og tjenester gør, at flere alligevel er åbne for at finansiere en del af forbruget på mobilen via modtagelse af reklamer på mobilen. Det understreges dog, at reklame-sms'erne skal være afgrænsede i antal og meget gerne må relatere til interesser, som man på forhånd har tilkendegivet, at man har. Projektet Mobile Medier gennemførte i sommeren 2006 en spørgeskema-undersøgelse, der omhandlede brugen af mobile enheder og af medier på farten blandt danskere mellem 15-39 år. Projektet er fortsat med en kvalitativ fase med fokusgrupper, som er gennemført i januar 2007. Målgruppen for det kvalitative studie var københavnske unge i alderen 16-32 år, der bruger bærbare medier. Index Danmark er Danmarks største markedsanalyse, som til stadighed måler mere end 500 forskellige blade. Index Danmark består også af en udviklingsfond, der anvendes til at belyse udviklingen i medier.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også