Analyse afdækker tvs særlige styrke

MediaWatch

Ny analyse af tv-mediets særlige kvaliteter er en advarsel til mediebranchens toneangivende forretningsudviklere og kommentatorer. Det forventede angreb fra online-mediet på broadcast tv, og tv's entré på online bremses næppe af tekniske vanskeligheder. De skal nok løses hen af vejen, som f.eks. Joost-projektet har bidraget med. Men mediebranchen står med en anden sværere udfordring - almindelig menneskers vaner og følelser. Traditionelt tv-forbrug har et socialt aspekt og en kvalitet, som er en meget væsentlig del af tv-oplevelsen for seerne, udover at de lader sig underholde og oplyse. Det viser en ny analyse af tv-mediets position i Danmark, udført af analysevirksomheden Explora for TV 2. Analysen er udarbejdet ved hjælp af tv-data, internet surveys og 16 fokusgrupper. Det er ikke utænkeligt, at disse kvaliteter i tv-mediet er en langt stærkere faktor, end mediebranchens kommentatorer og produktudviklere forestiller sig. Exploras undersøgelse afdækker, at der er en række sociale værdier ved tv-sening, som er unikke for flow-tv, og som har værdi for den brede seerskare. Undersøgelsen viser, at tv's styrke er underholdning og oplysning, men også at oplevelsen, når man ser tv, byder på en masse ekstra fordele. Det er f.eks. rart at se tv sammen med andre, og det er bekvemt at flow tv serverer programmerne til brugerne. Tv skaber en fælles referenceramme til venner, kolleger m.m. Tv er noget at indlede samtaler om - og det bygger ligefrem familiesammenhængskraft. Det er hyggeligt at samles og snakke om i stuen. Det er også et tiltrækkende parameter, at tv opleves som en fælles oplevelse for hundredtusinder af mennesker, der ser det samme på én gang. Explora har udført analysen for TV 2; ikke for at forsvare broadcast tv, men for at afdække ny viden, der er interessant for et medieselskab, der ønsker at være aktiv på alle platforme. Explora-direktør Lars Bo Andersen kan godt høre, at de toneangivende mediekredse og pressen i dag er beruset af teknologien – af det nye. "Det er forståeligt, men man glemmer, at brugerpraksis og udbud og efterspørgsel er faktorer, der afgørende for mediedrift, hvis der skal tjenes penge på den," siger han til MediaWatch. Exploras nye undersøgelser afdækker tv's specielle rolle som massemedium, der skaber en fælles referenceramme og tilfredsstiller behovet hos mennesker for at vide det samme som andre. "Tv koordinerer vores dialog bedre end alle andre medier kan, og det ønsker mennesker sig," siger Lars Bo Andersen. Internettet kan det samme for smalle grupper af unge eller fagfolk, der f.eks. dyrker en fælles blog, men tv er det store massemedie, trods øget fragmentering. "Fortolkningerne af medietrends og forretningsmuligheder er lige nu grebet af dét, der er teknisk muligt. Vi hører hver dag om mere kraft, højere hastighed, nye initiativer, osv. Men man ignorerer helt den brede befolkningsvaner, og hvad den efterspørger. Jeg tror, man begår fejl, hvis man i begejstring ser bort fra social praksis omkring brugen af medier. Den er uhyre vigtig; ikke kun hvor mange bits og bytes, der kan presses gennem forbindelser og ud på skærme, lyder rådet fra Explora.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også